Donderdag 1 maart 2018 tot en met 5 maart 2018. - Ons eerste weekend met de camper weg!

4 maart 2018 - Raesfeld, Duitsland

Ons eerste campertochtje met onze nieuwe camper hebben we vooral in Duitsland doorgebracht.

Donderdagmiddag hebben we de camper opgehaald bij Camperdreams.nl in Nijverdal. Hoe toepasselijk is de naam.

Een droom van vooral Harry is uitgekomen. Thea vindt het helemaal te gek en heeft altijd gezegd, dat dit de ultieme vrijheid is en haar mooiste manier van vakantie vieren is. Vanaf het eerste moment dat je in de camper stapt, heb je vakantie. We gaan het nu echt beleven.

De camper hadden we al een aantal weken geleden “gekocht”, maar moest nog helemaal nagekeken en rijklaar gemaakt worden. Dus nu kunnen we de camper ophalen. Er moeten nog allerlei papieren in orde gemaakt worden, zoals het kenteken op naam zetten! Dat had nog wat voeten in de aarde. Verder moest de instapplank, die uitschuifbaar is, nog nagekeken worden. Een rondje in en om de camper gedaan om alles uitgelegd te krijgen, waar alle knopjes, doppen, in en uitlaatklepjes voor dienen en waar alles zit. Harry had ook al veel voorwerk gedaan. Ja de technicus is slim, zegt Harry altijd. Thea vindt dit wel erg handig. Nou en toen mochten we ermee weg. We (Harry achter het stuur) hebben een paar rondjes op het industrieterrein bij Camperdreams.nl gereden en toen ben ik met mijn auto achter Harry en camper naar huis gereden.

Thuis zijn we eerst gasflessen gaan kopen en de camper meteen gaan inpakken! Ook daar had Harry al over nagedacht en een heleboel klaargezet. Binnen de kortste keren was de camper voorzien van huishoudelijke dingen en andere belangrijke artikelen. Het bed alvast opgemaakt met beddengoed van de logeerkamer.

Donderdagavond nog wat spullen gekocht en beddengoed en dekbed en kussens. Deze nog uitgewassen en gedroogd.

Vrijdag het bed met nieuwe beddengoed en dekbed en kussens in de camper opgemaakt. De koelkast gevuld met drank en levensmiddelen en nog meer levensmiddelen in de camper gezet.

Rond 11 uur, zegt Harry, zullen we gaan en dat hebben we gedaan.

Instappen en meteen het gevoel te hebben helemaal vrij te zijn van alles en we hebben ons huis bij ons. Wow wat een gaaf gevoel geeft dat.

We zijn eerst naar Winterswijk, naar Obelink gereden, een van de grootste kampeerwinkels van Europa, om nog wat ontbrekende dingen te kopen, ja Harry heeft weer een lijstje gemaakt, ooooooo wat een handige jongen is Harry toch, via een toeristische route en Thea is ondertussen bezig geweest het navigatiesysteem te ontdekken.

Vanuit Obelink via een toeristische route naar Borken gereden, naar een camperparkeerplaats aan het meer “Pröbstingsee”. De camper een vuurdoop gegeven over een zandweg onderweg.

We hebben het uitzicht op een Schlossklinik Pröbsting en het meer en weilanden en parkeerplaats voor auto’s. De voorstoelen worden omgedraaid en we hebben meteen een knus zitje. Ons huisje op wielen en zetten de kachel aan en nemen wat te eten en te drinken. We hebben alles voorhanden. Hoe luxe kun je het hebben. Buiten lopen mensen met dikke mutsen, sjalen, handschoenen en dikke winterjassen, omdat het nog een gevoelstemepratuur is van -16 graden. Dit is echt genieten. We kunnen de wereld rond, zo’n gevoel geeft dat. Echt supertoll, supergeil, echt Wowowowow! Harry is strondverkouden en is al vanaf vanmorgen flink aan het snotteren en niezen. Thea loopt nog even naar buiten om foto’s te maken van de prachtige omgeving. Thea maakt zuurkool met hertenragout! Dat is lekkere winterkost! Daarna nog even chillen samen. We gaan op tijd slapen en kruipen lekker in ons nieuwe bedje onder een dik dekbed.

Zaterdagmorgen worden we wakker en zien we paarden in een weiland, vogeltjes vliegen in de bomen en wandelaars langs lopen. We hebben heerlijk en lang geslapen. Harry had koorts vannacht en voelde als heet kacheltje. Het slapen heeft hem goed gedaan en hij voelt zich al iets beter.

Lekker van bed op de pot, daar blaast de kachel al volop, die Harry al eerder aangezet heeft, dat is toch een supermoment. Daarna lekker koffie en ons eerste ontbijtje en ondertussen lekker naar buiten kijken naar wandelaars, die voorbij komen en auto’s, die hier parkeren om naar de kliniek te gaan.

Harry leegt de emmer, die onder de camper staat voor het afvalwater en dat is bevroren.

Na het ontbijt hebben we een rondje om het meer  en door het slot gewandeld. Er is een zonnestelsel om het meer gemaakt en de planeten zijn in verhouding op de juiste grootte en afstand tov de zon afgebeeld. Er is ook een man aan het schaatsen. Langs het meer stroomt de Bocholter Aa. Het is nog erg koud en Harry draagt voor het eerst sinds zijn scheiding weer handschoenen en een sjaal op aansporen van Thea. Zijn ex had alle sjaals en handschoenen mee genomen en Harry had nog niet eerder de noodzaak gehad om handschoenen of sjaals te gaan kopen en te dragen.

We hebben nog wat spulletjes nodig voor de camper en gaan vanmiddag via een andere toeristische route terug naar Obelink.  Daar gaan we eerst lunchen. Het is nu veel drukker dan gisteren. Maar erg gezellig. Dan gaan we weer via een andere toeristische route terug naar onze camperplek aan het meer “Pröbstingsee”. Thea kan op de navigatie op de kaart een plek aanwijzen, waar we naar toe willen en dat is erg leuk om te doen en te kunnen. Onderweg nog bij een K+K inkopen gedaan en water gekocht.

“Thuis”gekomen vullen we de 100 liter watertank met 15 liter water in de hoop, dat we water uit de kraan kunnen hebben. Dat lukte even, Harry moest wel eerst de lucht eruit zuigen, maar de boiler van 10 liter had bijna al het water “opgeslokt”.. Dus dat was niet genoeg water in de tank.

Het was de hele dag bewolkt en guur weer, maar we krijgen nu nog een mooie zonsondergang. Thea maakt nog wat foto”s buiten. Daarna maakt Thea een witlofsalade met mandarijn en appel. Heerlijk smullen samen. We lezen nog wat en genieten lekker na van onze tweede camperdag. Ook nu gaan we weer op tijd slapen. Het is minder koud dan gisteren.

Zondagmorgen worden we gewekt door kerkklokken. Hoe gezellig om te horen en wakker gemaakt te worden. De zondag werd ingeluid! Ook een stukje nostalgie, wat er boven komt. We zien heel veel auto’s parkeren en ontdekten toen pas dat het gebouw wat we zagen vanuit de camper, dat dat het kerkgebouw is, waar het geluid van de kerkklokken vandaan komt. Mensen op de fiets en te voet gaan ook naar de kerk .We hebben weer genoeg te zien. Heerlijk samen ontbijten met koffie, jus d’orange en broodjes! De kerk loopt weer uit en wandelaars en joggers komen weer voorbij.

Harry leegt de emmer, die onder de camper staat voor het afvalwater en er zitten nog stukken ijs in.

We besluiten om verder te gaan naar een volgende plek en ondertussen probeert het zonnetje door te breken. Harry heeft ongeveer 15 kilometer verderop een mooie plek gevonden. Wohnmobilstellplatz Graf Alexander am historischen Wasserschloss Raesfeld. Wow wat een mooie plek is dit! Vlakbij het dorp en bij het kasteel. Hier kunnen we water tanken! Joepie, er gaat 100 liter water in voor €2,-. Ondertussen maakt Harry de cassette van het toilet leeg in de daarvoor bestemde put. Vies werkje, vind ik. De drollen gaan er ook moeilijk uit.

De camper op een mooie plek gezet en aangesloten aan een stroompaal, waar je €1,- in stopt, die er met dezelfde gang weer uitgespuugd wordt en datzelfde gebeurde bij een apparaat waar je €8,- voor dagtarief moet betalen. Er komt een mede camperbewoner naar ons toe en vertelt dat het apparaat stuk is, maar dat we wel stroom kunnen krijgen. Wir Holländer sind darüber gansz verrückt! Gratis en voor niks, wat willen we nog meer?! Er is ook een mooi toiletgebouw met douche op het terrein.

We besluiten om het dorp in te lopen en het slot te bezoeken. Het is een prachtig waterslot. Bij het slot is een prachtig natuurreservaat met beekjes, waterreservoirs en bronnen. Daar hebben we een paar uur gewandeld en de zon heeft ons gezelschap gehouden. Het was heerlijk warm en een groot verschil met afgelopen dagen. In gevoelstemperatuur was het wel 30 graden verschil.

Terug bij de camper wat gedronken en gegeten. Thea duikt het bed in, want ze moet testen of de camper waterpas staat hihi.

Na een uurtje is Harry aan de afwas en daarna bakt hij voor zichzelf braadworsten. Hij smult er heerlijk van. Thea maakt ondertussen dit verslag. Het is meteen een geheugentraining voor haar.

Nadat Thea het verslag heeft gepubliceerd zet Harry Thea’s foto’s op de PC. Hij verkleint ze en zet ze op de blog. Daarna gaat Thea er de titels eraan toevoegen. Daar is ze tot heel laat mee bezig!

De volgende morgen zijn we op tijd op. Harry gaat broodjes en koeken kopen bij de bakker om de hoek. We nemen alle tijd om van ons ontbijt te genieten.

We besluiten om een wandelingetje door het dorp te maken. Onderweg maken we foto’s van borden met streekverhalen die om de 100 meter staan. In het dorp zien we bordjes ‘Bron van de IJssel’ en ‘Wodanstein’. We besluiten een wandeling te maken om beide plaatsen te bezoeken.

Zo’n 3,5 uur later zijn we weer bij de camper. We maken koffie en genieten van de koeken die Harry vanmorgen gekocht heeft.

Dan rijden we via Winterwijk, met een kort bezoek aan Obelink, weer terug naar Aadorp. Wat hebben we genoten van ons eerste camper weekend!

1. Renée:
    5 maart 2018
    Leuk joh, heerlijk, krijg helemaal heimwee naar onze oude camper!! Geniet ervan en tot snel xx
  2. Mieke Harkema:
    6 maart 2018
    Ha vakantiegangers, met zo'n camper is het helemaal geweldig.
    Je proeft jullie gevoel van vrijheid. Prachtig om te lezen, (het gaat je goed af Thea het schrijven van het verslag) ,hoe jullie genieten.
    Liefs Thye en Mieke