Vrijdag 27 April 2018 – Vertrek op Koningsdag

27 april 2018 - Givet, Frankrijk

Lieve familie en vrienden.

Vandaag is het zo ver. We gaan een aantal weken met onze camper door Europa trekken!
We staan tegen half acht op. Afgelopen week hebben we de meeste spullen al in de camper gepakt. Vanmorgen hoeven we alleen de koelkast nog maar in te pakken en nog wat laatste dingen toe te voegen. Harry doet nog even de watertank vol.
Rond half tien vertrekken we. Eerst nog even tanken. Thea rijdt in de Bipper achter Harry aan. Die brengen we naar Lia en Jorien in Zutphen. Het is fijn, dat we een goed logeeradres voor Bippertje hebben.
We nemen afscheid van Jorien en Lia en rijden naar Thorn. Het bekende witte stadje in Limburg aan de grens met België.

Geschiedenis van Thorn:

Het door vele toeristen bezochte witte stadje Thorn heeft een rijke geschiedenis, die terug gaat tot het einde van de 10e eeuw.
In de loop der tijd ontwikkelde zich een miniatuurvorstendom onder leiding van een abdis en 20 adellijke kloosterdames. Het staatje had een eigen rechtspraak en sloeg een eigen munt.
In 1794 kwam hieraan met de komst van de Fransen een einde. Toen kreeg Thorn zijn kenmerkende witte kleur. Nadat de adellijke dames vluchtten, voerden de Fransen een belasting in op basis van de omvang van de ramen. De arme bevolking, vaak wonend in grote panden, voorheen toebehorend aan rijke lieden, kon deze niet opbrengen. Om de hoogte van de belastingaanslag te beperken, metselde men de ramen dicht. Met het doel de bouwsporen (“littekens van de armoede”) te verbergen, werden de huizen wit gekalkt.
Het historisch centrum van Thorn kent een beschermd stadsgezicht. Bezienswaardigheden zijn de met maaskeien geplaveide straatjes, de prachtige Abdijkerk en gemeentemuseum “Het Land van Thorn”.
Ongeveer 2 kilometer buiten het historisch centrum ligt de Kapel onder de Linden. Er worden nog steeds processies gehouden vanuit omliggende plaatsjes naar deze bijzondere kapel. Op weg er na toe kom je langs verschillende veldkapellen die vroeger op weg naar de Kapel onder de Linden eveneens werden aangedaan.

Nadat we Thorn bekeken hebben rijden we weer verder. We steken de Belgische grens over. We proberen een route te volgen, die Harry van de ANWB routeplanner heeft gedownload. Omdat de route gebaseerd is op straatnamen lopen we al snel vast. Want niet bij alle wegen staan straatnaambordjes of ze staan met de rug naar ons toe(hoe handig?). En ook op ons navigatie systeem zien we niet altijd de namen uit het ANWB lijstje. Dan volgen we ons navigatie systeem maar.

Wanneer ons navigatie systeem voorstelt om een alternatieve route te gaan volgen, besluit Harry dit voorstel niet te volgen. Dat was dom! Het navigatie systeem wist namelijk, dat de snelweg verderop afgesloten was, en dat wist Harry niet. Leerzaam. Zodra we hier achter komen en even vast zitten in een file, gaat Harry toch maar snel de stem uit het navigatie systeem volgen. Via Valkenburg komen we in Maastricht en duiken hier via de tunnel onderdoor.
Na een tijdje komen we in Luik. Harry raakt steeds meer onder de indruk van het navigatie systeem. Zodra we ook maar even vast komen te staan, dan krijgen we een alternatieve route aangeboden om de files te omzeilen. Vaak via smalle straatjes door de achterbuurten van Luik. Harry is heel blij dat hij ondertussen al wat rijervaring met de camper heeft. Anders had hij het heel warm gekregen door deze smalle straatjes.

Wat warm worden betreft. De temperatuur buiten is inmiddels opgelopen tot 24 graden! Het is duidelijk aan de bomen te zien, dat de natuur in zuid Nederland en België al verder is dan bij ons in Aadorp.

Vanuit Luik rijden we een heel eind parallel aan de Maas. We zien prachtige oude villa’s en fabrieken. Na enige kilometers rijden we de maasvallei uit en rijden we door het glooiende landschap van de Ardennen. Afwisselend hebben we binnenwegen door prachtige dorpjes en groene bossen en eindeloze landbouw gebieden. Dan rijden we weer stukken snelweg.
Onderweg kruisen we de Maas nog een keer. We zien de Maas diep onder ons door een indrukwekkende vallei uitgeslepen door de rotsen van de Ardennen stromen. Een prachtige aanblik!

Rond zes uur bereiken we onze eerste camperplek van deze reis. Een prachtige plek, vijf meter van de Maas af. We staan met de neus richting Maas en kijken over de Maas naar het stadje Givet.

Wat is dit genieten! Eind vorig jaar hadden we nog niet kunnen bedenken dat we 3 maanden later een camper zouden hebben en door Europa zouden gaan trekken. We zijn hier erg dankbaar voor.

Liefs,

Thea en Harry
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieke Harkema:
    28 april 2018
    Hoi Thea en Harry, prachtig om jullie 'weer' op deze manier te kunnen volgen. Zoals jullie het beschrijven lijkt het af we er 'bijna' bij zijn. Heerlijk zoals jullie kunnen genieten.
    Liefs Thye en Mieke