Dinsdag 9 Juli 2019 – Van Neustrelitz naar en door Berlijn.

9 juli 2019 - Berlijn, Duitsland

Rond 8 uur is Harry weer uit bed. Thea iets later. De smoothie is al gemaakt, dus hoeven we nog alleen maar koffie te maken. Bij de haven kunnen we onze toiletcassette legen en het vuile water kwijt. En op de camperplek zelf kunnen we de friswatertank weer bijvullen.
En dan op naar Berlijn! Thea heeft een parkeerplek gevonden bij het Olympisch stadion. En daar mogen we ook overnachten. Er zijn verder geen voorzieningen, maar het is wel gratis en er is een openbaar toilet.
We zijn er rond 14:00 uur. Na iets gegeten te hebben, halen we de fietsen van de camper en doen de spullen voor onderweg in de fietstassen. Berlijn, here we come!
Vanaf het Olympisch stadion fietsen we naar de Kurfürstendamm. De duurste winkelstraat van Berlijn. Naast elkaar vind je de winkels van Rolex, Dior, Chanel, Diesel, Porche Design en andere onbetaalbare merken.
We maken een stop bij de Gedächtniskirche om wat foto’s te maken. Vervolgens fietsen we via de luxe boulevards naar de Brandenburger Tor en de Reichstag. We fietsen tussen honderden dagjesmensen door, die hier met bussen tegelijk gedropt worden. Japanners, Chinezen en alle voorzien van een selfiestick. We nemen een drankje op een terras aan “Under den Linden”. Vervolgens fietsen we langs het theater en de Dom. Berlijn op de fiets. Alle highlights achter elkaar. Bij de Dom nemen we een snack. Thea neemt een patat van zoete aardappels met een bio drankje en Harry friet met “Domwurst” en een “weiszenbier” erbij. Laten we eens luxe doen.
Dan zoeken we Checkpoint Charlie op. De oude grenspost tussen Oost- en WestBerlijn. Bekend uit vele films waaronder James Bonds ‘Octopussy’. We zien stukken van de vroegere Berlijnse muur.
Dan fietsen we terug over de Kaiserdamm, langs de Lidl voor wat boodschappen, naar onze camper op het Olympisch stadionplein. Een leuke rondrit van een kleine 30 Km, waarbij we heel veel van Berlijn hebben gezien. Geweldig om zo door Berlijn te kunnen fietsen en Berlijn te kunnen zien, horen, voelen, proeven en ervaren!

1. Bertie van Raaij-Selten:
    11 juli 2019
    Ik zie heel veel herkenning op diverse foto's van jullie, wij hebben destijds ook een aantal dagen Berlijn gezien, te voet en met de metro. Hebben toen ook de Reichstag, middels een excursie, van binnen gezien. Een stad met heel veel geschiedenis !!!