Donderdag 20 September – Van Dillenburg naar Siegen.

20 september 2018 - Siegen, Duitsland

Hoi vrienden en familie.

Ook vandaag is het weer om 8:00 op. Vandaag staat Dillenburg op het programma. Nadat we snel nog even koffie hebben kunnen zetten en op kunnen drinken lopen we om 9:00 uur het stadje in. In de oude stadskern zijn nog veel oude vakwerkhuizen gelegen aan idyllische smalle straatjes en steegjes. Via mooie steile weggetjes lopen we de slotberg op.  En we bereiken de plek waar ooit kasteel Dillenburg heeft gestaan. Het is echter volledig opgeblazen door de Fransen in de oorlog van 1760. Eerst komen we bij de Johanniskerk uit 1491. Deze is met steun van de Duitse keizer en koningin Wilhelmina gerestaureerd. Jan van Nassau, zijn beide ouders en enkele nazaten zijn hier begraven. Op de zolder van deze kerk sticht Jan van Nassau een latijnse school, die daar 200 jaar bestaan heeft, en de voorloper is van het huidige gymnasium, de Wilhelm-von-Oranien-Schule.
De kerk heeft een 500-jaar oude klok. Willem van Oranje is bij de ingebruikneming aanwezig geweest. Ook heeft hij zijn zoon Maurits daar laten dopen.

We bekijken de ruïnes van het kasteel en bezoeken dan de De Wilhelmsturm, die in 1873 gebouwd werd ter herinnering aan Willem van Oranje. Interessant is het te lezen, dat naast Thea en Harry ook andere bekende Nederlanders hier al zijn geweest. Om enkele namen te noemen: Juliana en Bernard, Beatrix en Claus, Willem Alexander en Maxima. Het moet hun goed doen, dat wij er nu ook waren.

Nog enkele feiten (maar die zullen jullie waarschijnlijk ook al wel weten van je geschiedenislessen):

Dillenburg: Slot in de Duitse deelstaat Hessen dat in 1240 werd gebouwd door Hendrik II van Nassau. Het slot bevindt zich in het plaatsje Dillenburg dat gelegen is aan de rivier de Dill. Deze stad wordt wel gezien als de bakermat van het Nederlandse koningshuis omdat Willem van Oranje in 1533 in het slot werd geboren.

Het gehele slot werd in 1760 door de Fransen tijdens de Zevenjarige Oorlog volledig verwoest. Om de herinnering toch levend te houden werd er tussen 1872 en 1875 met Nederlandse steun een toren gebouwd op de plek waar eens het slot stond. Deze toren, de Wilhemsturm (Willemstoren), is veertig meter hoog en is daarmee zeer beeldbepalend voor het Duitse stadje Dillenburg. De toren is momenteel ingericht als oranjemuseum.
Aan de voet van de berg waarop de Wilhelmsturm staat is de evangelische kerk St. Johannis te vinden. In deze kerk liggen verschillende leden van het huis Nassau-Dillenburg begraven, zoals bijvoorbeeld de ouders van Willem van Oranje: Willem de Rijke en Juliana van Stolberg. Bovenop de berg is een standbeeld van Willem van Oranje te vinden. Dit standbeeld werd in 2000 door koningin Beatrix onthuld. In 2018 kreeg deze plek een officieel bezoek van Thea Selten en Harry Wieldraaijer.

We vinden het museum erg leerzaam. Het leert ons hoe tactisch huwelijken werden gesloten om macht en bezit te vergroten. Ook geeft het ons veel inzicht hoe de Oranjes zich verrijkt hebben aan de slavenhandel. Iets waar onze geschiedenisboekjes op school niets over vertelden.

Met ons kaartje kunnen we naderhand ook het industriemuseum bezoeken. Daar leren we nog wat van de vele soorten mijnbouw in de streek.

Wanneer we daar uitgekeken zijn is het inmiddels al weer ruim 28 graden buiten. We gaan terug naar de camper. We lozen ons afvalwater en doen de watertank weer vol.

Omdat het zo warm is besluiten we een kortere route te nemen voor vandaag. Thea vindt een leuke plek in Siegen. Er is nog een plek vrij. We parkeren, zetten de tafel en de stoelen buiten en gaan aan het werk. Verslag maken, foto’s uploaden, route voor morgen bepalen en tosti’s  en salade maken. We zijn er weer druk mee!

En we genieten met volle teugen.

Liefs,

Thea en Harry