Maandag 3 September 2018 – Op de fiets naar Koblenz.

3 september 2018 - Koblenz, Duitsland

Maandag 3 September 2018 – Op de fiets naar Koblenz.

Hoi allemaal.

Uitslapen tot 8:30 en dan in alle rust van ons ontbijt genieten.  Leuk om alle schepen voorbij te zien varen. Duw-boten met een lengte van meer dan 200 meter. Cruise schepen en hele grote tankers. Ze zijn niet maximaal volgeladen. Dat zal wel met de lage waterstand van de Rijn te maken hebben.

Het zonnetje breekt door en we stappen op de fiets naar Koblenz. Een prachtig gelegen fietspad tegen de Rijnoever. Als eerste passeren we Lahnstein. Een oud stadje met restanten van de oude stadsmuur en vele oude gebouwen uit de periode rond 1600. De camperplek die gisteren nog bomvol stond heeft nu, om 11:00 ‘s morgens, ruim plek.

Dicht bij het centrum van Koblenz is een brug waar we de Rijn over kunnen steken. Dan vervolgen we onze fietstocht op de west oever naar het noorden om naar de Deutsches Eck te gaan. Dit is het punt waar de Moezel in de Rijn komt. Bussen vol toeristen worden hier losgelaten om één van de meest toeristische punten van Duitsland te bewonderen. Je kan hier boottochtjes maken naar de Lorelei of met de kabelbaan naar de overkant van de Rijn gaan.

Deutsches Eck

Deutsches Eck, in oude teksten ook wel Deutscher Ordt, Nederlandse vertaling Duitse hoek, is een gedenkteken in de Duitse stad Koblenz. De kunstmatige landtong markeert de monding van de Moezel in de Rijn. Op Deutsches Eck staat een nationaal monument voor de Duitse eenheid. Deutsches Eck maakt deel uit van het UNESCO-werelderfgoed Cultuurlandschap Oberes Mittelrheintal.

Monument

De landtong heeft een spitse vorm, om zo plaats te kunnen bieden aan het nationale monument dat er in 1897 werd neergezet. Het monument was oorspronkelijk bedoeld om de Duitse eenwording in 1871 te herdenken en bestaat uit een ruiterstandbeeld van keizer Willem Iop een hoge sokkel. Lange tijd ontbrak het ruiterstandbeeld, dat in de Tweede Wereldoorlog door artillerievuur werd verwoest.

Na de oorlog wilden de geallieerden ook de sokkel afbreken, maar wegens geldgebrek is dit niet gebeurd en bleef de sokkel overeind. In 1953 werd het monument voorzien van de wapens van alle deelstaten van Duitsland, inclusief de voormalige gebieden van het Duitse Rijk in het oosten, en door president Theodor Heuss ingewijd als monument voor de Duitse eenheid. Boven op de sokkel stond een vlaggenmast met de vlag van Duitsland.

In 1987 ontstond er een burgerinitiatief om het verdwenen ruiterstandbeeld te reconstrueren en terug te plaatsen. In het toen nog gedeelde Duitsland wilde de regering van de deelstaat Rijnland-Palts geen olie op het vuur gooien en ging dwarsliggen. Na de hereniging van beide Duitslanden verloor het monument zijn politieke lading en werd een volledige reconstructie mogelijk. De deelstaatsregering schonk het terrein aan de stad Koblenz (die altijd voorstander geweest was) en in 1993 werd een nieuw ruiterstandbeeld geplaatst, een creatie van de uit Düsseldorf afkomstige beeldend kunstenaar Raimund Kittl.

Deutsches Eck tegenwoordig

Het monument heeft tegenwoordig vooral veel aantrekkingskracht op toeristen. Deutsches Eck is uitgegroeid tot het symbool van de stad Koblenz. De locatie wordt ook gebruikt voor grote evenementen.

De Moezel voert op dit moment helemaal geen water meer aan. De Rijn staat meters onder haar normale pijl. Maar het aantal toeristen lijkt er niet minder door te zijn.

We fietsen richting Altstadt en parkeren onze fietsen. We genieten van de oude huizen, kerken en andere gebouwen. Er zijn veel culturele hoogstandjes bewaard gebleven. Op een terras aan de markt genieten we van een koel drankje.

We zoeken onze fietsen weer op en rijden terug naar de camping.

We zitten nog maar net in ons mobiele huisje en het begint zachtjes te regenen. Op het juiste moment terug dus. Maar het is direct daarna al weer droog.

De avond brengen we gezellig in de camper door, en genieten van de nog steeds voorbij varende schepen.

Liefs,

Thea en Harry