Vrijdag 27 September 2019 – Van Pamplona naar Burgos.

27 september 2019 - Burgos, Spanje

Ook vanmorgen zijn we rond 8:00 uur uit bed. Dat patroon zit er al helemaal in. Net als 2 koppen koffie en een beker smoothie. We hebben walstroom (230 Volt) ,wat betekent dat Thea nog een smoothie kan maken met de blender, die alleen op 230 volt werkt.
Harry leegt de toiletcassette en maakt deze schoon. Bij de kassa kopen we een kaartje om het terrein te mogen verlaten. Hierbij moet het kenteken ingegeven worden.
Dan rijden we naar de slagboom. Deze zou ons kenteken moeten lezen en dan opengaan. Dat doet ie niet. Harry belt met de beheerder en van afstand doen ze de slagboom omhoog.
Vandaag willen we naar Burgos. Het grootste gedeelte van de route is snelweg. Dat schiet heel erg op. Het landschap waar we door heen rijden is grotendeels dor en verlaten. Om de 25 Km zien we een stadje of dorpje.
We zijn al rond 13:00 in Burgos. Thea heeft weer een prima camperplek gevonden. En nog gratis ook! Bovendien leidt ze ons er samen met Tomtom weer feilloos naar toe.

Burgos (Spanje)

Burgos is een stad en gemeente in de Spaanse autonome regio Castilië en León. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Burgos.
De stad ligt op een hoogte van 860 m en aan de Arlanzón. Acht bruggen verbinden de stad. Het is een regionaal handels- en verkeerscentrum.

Geschiedenis
Rond het jaar 880 wordt Burgos gesticht en wordt later de hoofdstad van Castilië. In 1200 wordt de eerste brug over de Arlanzón gelegd ten behoeve van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Kort daarop wordt er begonnen met de bouw van de kathedraal. Het monopolie voor de wolexport verwerft de stad in 1494. In 1495 ontvangen de koningen Ferdinand en Isabella Columbus in de Casa del Cordon na zijn tweede ontdekkingsreis. In 1808 lopen napoleontische troepen Burgos onder de voet. Vijf jaar later veroveren de Britten onder Wellington de stad. In 1936, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, vestigt de rebellenleider Caudillo Franco zijn voorlopige regering in Burgos.

Bezienswaardigheden

Santa Mariakathedraal: de gotische kathedraal is drieschepig, heeft dwarspanden, veel kapellen en een zware vieringtoren uit de 16de eeuw. Er steken acht rijkversierde torentjes boven uit. De monumentale westgevel heeft twee klokkentorens met opengewerkte spitsen met zaagvormig profiel. Aan de noordzijde bevindt zich de escalada dorada of gouden trap uit de renaissancetijd. Het portaal van de Sarmental (rechter kruisbeuk, het kloosterhof ligt er tegen aan) is goed bewaard. Het beeldhouwwerk in de timpaan is zeer realistisch. Jezus onderricht er de evangelisten en de apostelen. Via een lange trap tussen sacristie en kloostergang komt men er. In de kathedraal zijn veel kunstwerken, grafmonumenten, o. a. van “El Cid”, retabels en een fraaie koorstoel. De kapel 'del Condestabele' is achthoekig, heeft acht kleine spitse torens en een rijke wandversiering. Het grafmonument van El Cid Campeador, de bekendste zoon van Burgos, en Doña Jimena bevindt zich onder het koepelgewelf. De hekken tussen transept en koor bestaan uit prachtig smeedwerk. De notenhouten stoelen van de koorbanken zijn alle verschillend en zijn voorzien van palmhouten inlegwerk.

Provinciaal Archeologisch Museum: in het Casa de Miranda, Calle de la Calena, 29, ingang Calle de Miranda 13, bevindt zich het Provinciaal Archeologisch Museum, een van de rijkste van Spanje. Er bevinden zich Spaans-Romeinse grafzuilen en Westgotische en Moorse sarcofagen. Het fraaiste museumstuk is het met email versierde frontstuk van een grafmonument.

We nemen eerst even de tijd om het reisverslag van de vorige dag te maken en om te lunchen. Dan lopen we de mall (groot winkelcentrum) door aan de overkant en lopen richting centrum. De wijk tussen de camperplek en het centrum bestaat hoofdzakelijk uit nieuwe gebouwen. Veel grote meubelzaken en keukenzaken. Pas dichter bij het centrum wordt de bebouwing ouder. Het is siësta, wat betekent, dat bijna alle winkels nog gesloten zijn. De enige mensen die door het centrum lopen lijken toeristen te zijn.
We zoeken de bekende kathedraal op. Een prachtig gebouw met beeldhouwwerk met heel veel details. En alles in prima staat.
We beklimmen de heuvel en bekijken de overblijfselen van het oude Castillo. In opdracht van Napoleon gebouwd lezen we op de bordjes bij de ingang.
Na een drankje te hebben genomen in een restaurant vlakbij, lopen we de heuvel weer af. Dan gaat de zool onder Harry’s sandalen er deels onderuit. Met een touwtje doen we een noodreparatie. Harry loopt hier nog maar 3 maanden op, maar ze hebben 7 jaar in de kast gelegen, voordat ze voor het eerst gebruikt zijn. Waarschijnlijk is de lijmlaag vergaan.
Vervolgens lopen we een stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela (Hierover in het volgende verslag meer).
In de stad zoeken we een winkel, waar we lijm voor de zool kunnen kopen of een plek waar we de zool kunnen laten lijmen. Na wat zoeken vinden we een winkel, waar we een tube Pattex zolenlijm kopen. We lopen de hoek om en zien een winkel waar men schoenen repareert. We vragen of ze de zool kunnen lijmen en dat kan mits we 10 minuten geduld hebben. Dat hebben we zeker. Harry kan de andere zool ook lostrekken en we kunnen ze beide opnieuw laten lijmen. Na 20 minuten zitten de zolen er weer stevig onder en moeten we wel 4 Euro afrekenen. Geen geld toch?
We zoeken een restaurantje, waar we buiten op het terras kunnen zit tussen het winkelend publiek. Even wat rondlopen en we vinden zo’n plek. Thea neemt een pizza en Harry een biefstuk met frietjes op een hete steen. Het smaakt heerlijk. En het is nog betaalbaar hier. Een paar wijntjes en biertjes erbij en toch maar 27,50 Euro af te hoeven rekenen.
Na het eten moeten we even zoeken om de richting naar de camperplek terug te vinden. Onze TomTom heeft wat moeite om de richting te bepalen tussen al deze hoge gebouwen. Maar na 10 minuten weten we weer waar we zijn en lopen in een half uurtje terug naar de camperplek. Onderweg halen we nog even wat boodschappen in de supermarkt van de mall.
Het was weer een geweldige dag!

1. Martin:
    28 september 2019
    Het leven in Spanje lang zo slecht nog niet.
  2. Tom:
    29 september 2019
    Ziet er super uit en lekker weer geniet ervan saampjes.... en wel weer met de eigen Camper??
  3. Thea en Harry:
    29 september 2019
    Dank je Tom! Het is een leencamper!