Woensdag 25 December 2019 – Van Seligenstadt naar Rothenburg ob der Tauber.

25 december 2019 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

We worden ’s-morgens wakker op de camperplek bij het zwembad van Seligenstadt. Er kunnen hier 4 campers staan, maar wij zijn de enige. Het is er heerlijk stil.
We beginnen de dag weer met smoothies en espressokoffie. We nemen alle tijd om hiervan te genieten.
In alle rust pakken we alles in en zetten de boel weer vast om verder te kunnen rijden. Er zijn verder geen voorzieningen hier, dus we kunnen niet lozen of water tanken.
Vandaag gaat de reis naar Rothenburg ob der Tauber grotendeels over de autobahn. We verbazen ons, hoe druk het is op deze eerste kerstdag! Dat hadden we niet verwacht.
We komen rond 14:00 uur aan in Rothenburg ob der Tauber. Er is een grote camperplek aan de rand van de historische stad. Daar staan een tiental campers en er is nog plaats genoeg. We kiezen de meest vlakke plek.
Voordat we de stad inlopen, drinken en eten we eerst wat. Ik (Harry) geniet ervan, dat ik helemaal geen haast meer in me heb. Wat ik vandaag niet kan zien, dat kan morgen ook nog wel.
We kleden ons lekker warm aan en lopen de stad in. De stad is nog volledig omgeven door stadsmuren. Op veel plekken zelfs dubbele muren. We lopen door twee achter elkaar gelegen stadspoorten de stad binnen. Vanaf dat moment waan je je echt helemaal in de middeleeuwen. Ieder gebouw is in de middeleeuwse stijl. We zouden er niet vreemd van opkijken, als er een ridder op een paard uit een van de prachtige, smalle, kromme steegjes zou komen!
Dan gaan we de hoofdstraat door tot aan de stadspoort aan de andere kant van de stad. Een behoorlijk grote stad, want het is wel een paar kilometer lopen.
Natuurlijk heeft deze stad wel een hoog toeristisch gehalte. Naar zo’n mooie plek komen heel wat toeristen en daar moet de middenstand het van hebben. Gelukkig is het hier op deze eerste kerstdag niet overvol, maar een paar bussen met Aziaten, die gewapend met hun selfiestick door de stad lopen. We horen Duits, Nederlands, Frans, Chinees, Japans en Slavische talen.
We beklimmen de stadmuur en lopen een eind over de stadsmuur. Dan wandelen we via kleine straatjes en zelfs onder een kerk door naar het centrale plein van de stad.
Bij een soort van kerstmarkt eet Harry een broodje met boerenbaardworst. Dat smaakt toch wel heel erg lekker!
Het is inmiddels donker geworden en gaan regenen. Onder moeders paraplu lopen we terug naar de camper, doen de kachel aan en lezen wat op Internet over de geschiedenis van deze prachtige stad. Daar gaan we morgen zeker verder kijken!

Informatie over Rothenburg ob der Tauber

Rothenburg ob der Tauber behoort tot de meest bezochte plaatsen van Duitsland. Rothenburg ob der Tauber is één van de plaatsen aan de Romantische Strasse.
Met een kleine tienduizend inwoners is Rothenburg ob der Tauber eigenlijk een soort van grensgeval tussen dorp en stad. In de middeleeuwen, toen Rothenburg ob der Tauber ontstaan is, was het een stad. Als je echter naar de hedendaagse definities van een stad kijkt dan zijn er ook zeker redenen te vinden om Rothenburg ob der Tauber als dorp te classificeren.
Rothenburg ob der Tauber is in de tiende eeuw na Christus ontstaan. Het is begonnen met het kasteel dat nu nog terug te vinden is op één van de hoger gelegen delen van Rothenburg ob der Tauber. Vrijwel het gehele historische centrum is in de middeleeuwen gebouwd. Een deel is na de Tweede Wereldoorlog herbouwd. Dat is het gevolg van een bombardement op 31 maart 1945 waarbij het oostelijke deel van Rothenburg ob der Tauber deels platgegooid is.

Waar ligt Rothenburg ob der Tauber?

Wie tegenwoordig door Rothenburg ob der Tauber wandelt die waant zich weer even terug in de tijd. De straten, pleinen, stadsmuren en torens zorgen ervoor dat Rothenburg ob der Tauber de uitstraling heeft van een middeleeuwse stad. Het is dat er helaas gewoon auto’s door het hart van Rothenburg ob der Tauber mogen rijden. Een totaal autovrij centrum had de sfeer nog meer ten goede gekomen. Gebouwen die de moeite waard zijn in Rothenburg ob der Tauber zijn onder andere de Burchpoort, de Witte Toren, de Röderpoort, het oude Raadhuis, de Siebertoren en de Sint-Jakobskerk.
Wie Rothenburg ob der Tauber wil bezoeken die moet zeker een uur of drie tot vier daarvoor uittrekken. Het hart van de plaats is vrij compact, maar er zijn te veel straatjes en pleinen waar je zeker overheen moet wandelen. Leuk is ook om de stad vanuit de wandelpaden in de stadsmuren te bekijken.

1. Mieke Harkema:
    26 december 2019
    Ha ha , wij hebben jullie ook weer gevonden.
    Leuk dat we weer mee mogen genieten van jullie reis.
    Mooie foto's.
    Een heel fijne tweede Kerstavond en nog veel plezier in jullie eigen huisje.
    Daar gaat toch niets boven hé.
    Liefs Thye en Mieke
  2. Thea Selten: