Vliegles 8 Augustus 2019

8 augustus 2019 - Aadorp, Nederland

Voor mijn afscheid van PANalytical heb ik van mijn zonen en aanhang een vliegles gekregen!

Op donderdag 8 augustus was het zover om dit te gaan doen. Na ons aangemeld te hebben mochten we plaats nemen in de wachtruimte (binnen en buiten). Na een poosje lande het vliegtuigje waar het mee ging gebeuren. Nadat er afscheid was genomen van de vorige passagiers waren wij aan de beurt. Een jonge enthousiaste piloot (Aron) neemt ons mee naar zijn vliegtuig. Een Cessna.

Als eerste kregen we uitleg hoe de besturing van zo’n vliegtuig werkt. Reuze interessant!

Toen mochten we instappen. Een beetje Yoga ervaring is daarbij wel handig omdat je er best in moet vouwen. Heel anders dan een Boeing 747 via de slurf binnengaan ;-).

We krijgen een uitleg van de bediening en de instrumenten.  Dan taxiet de piloot naar de startbaan en gaan we de lucht in. Zo’n klein vliegtuigje is verre van comfortabel. Het is te vergelijken met het rijden van een oude kever met defecte schokbrekers over de Parallelweg in Aadorp. We vliegen over Deventer, Heeten, Nieuw Heeten, Holten tussen Nijverdal en Rijssen door naar Wierden. Dan gaan we naar Aadorp en vliegen een rondje om Aadorp Oost. Beneden zien we ons huis, de Mall en het Aahoes. Het lijkt nog kleiner dan in werkelijkheid….

De bocht om Aadorp doet Thea’s maag geen plezier. Ze wordt heel misselijk.

Vanaf dat moment mag ik vliegen. Richting A1 die we ergens kruisen tussen Enter en Holten. Dan mag ik proberen de A1 rechts onder mij te houden. Dat stelt niet zoveel voor. Voorzichtig sturen en hoogte corrigeren. Zorgen dat de richting juist blijft en de meter voor stijgen en dalen op nul blijft.

Het is ontzettend leuk om te doen. Vooral boven een gebied wat ik op mijn duimpje ken.

Zodra we de IJssel gepasseerd zijn neemt Aron de besturing weer over en zet het vliegtuigje aan de grond.

Voor mij een geweldige ervaring. Thea iets minder enthousiast.

Dankjewel voor dit geweldige cadeau.

Foto's zijn ook in hoge resolutie beschikbaar.

1. Mieke Harkema:
    9 augustus 2019
    Hoi Harry. Echt leuk zo'n vluchtje boven jullie huis, mooi hé zo van boven af de wereld te bekijken. Jammer dat Thea misselijk geworden is, hopelijk had ze op tijd de spuugzak gevonden. Het is, denk ik, een familie kwaaltje. Liefs Thye en Mieke
  2. Thea en Harry:
    9 augustus 2019
    Hoi Mieke.
    Ja, dat was een geweldig gave ervaring!