Zaterdag 18 Mei 2019 – Baume-les-Messieurs.

18 mei 2019 - Baume-les-Messieurs, Frankrijk

Ook vandaag zijn we weer op tijd wakker. Het is prima wandelweer. Na het ontbijt met smoothie en koffie trekken we onze schoenen aan en doen we de rugzakken op. En ditmaal gaan de wandelstokken mee!
We klimmen langs de waterval omhoog, langs de ingang van de grot. Een steil pad met vele trapjes brengt ons achter in de kloof helemaal naar boven. Vandaar uit hebben we een prachtig uitzicht in de diepe kloof. In de verte zien we onze camper staan achter het pittoreske restaurant met zijn klokkentorentje.
Dan volgen we het wandelpad boven langs de rand van de kloof. We komen door een klein dorpje, Sermu, met oude boerderijen.
Thea verzamelt ondertussen planten en bloemen, welke ze nog niet kent. En Harry maakt foto’s.
Naast het dorp Baume-les-Messieurs gaat het pad weer steil omlaag. We zijn blij dat we onze stokken meegenomen hebben, want op de gladde rotsen en de losliggende stenen geeft dat toch net iets meer stabiliteit.
In het dorp gaan we op een terras zitten. Thea besteld een espresso en Harry een biertje, dat in de abdij tegenover ons gebrouwen wordt. Gelukkig zitten we onder de luifel, want terwijl we van onze drankjes genieten, valt er een harde plensbui uit de lucht.
In de kassa/winkel van de abdij kopen we een wandelkaart van de omgeving, een grote fles rood abdijbier en een flesje thijm. De vriendelijke man achter de kassa is blij met al ons kleine geld. Wanneer we weer buiten komen is de bui alweer voorbij.
Via een wandelpad van een paar Km langs de rivier komen we weer terug bij de camperplek. We ontdekken nog prachtige watervallen vlak bij de camperplek. Deze hadden we nog niet eerder opgemerkt.
Thea gaat fanatiek bezig om alle planten en bloemen te determineren, die ze onderweg verzameld heeft. Harry zet de route, die we gelopen hebben vanuit de GPS op de laptop. We zijn ruim 4 uur onderweg geweest en hebben 9,1 Km gelopen. Een stijging van 265 meter en een daling ook van 265 meter. Fijn dat de daling even groot is dan de stijging want anders zouden we zijn gaan zweven!