Dinsdag 30 Juli 2019 – Van Bad Schmiedeberg naar Dessau.

30 juli 2019 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Ook deze morgen zijn we weer rond 8:00 uur uit bed. Het is nog wat bewolkt maar het zonnetje laat zich al wel zien.
Thea gaat een nieuwe smoothie maken, waar we samen van genieten. Ons fruit, kruiden en mineralen voor vandaag weer gehad.
We pakken onze spullen in. Harry doet de watertank vol en maakt de cassette van het toilet leeg. Thea doet nog even de afwas. Harry loopt naar de receptie om af te rekenen en dan kunnen we vertrekken.
Ons doel voor vandaag is de stad Dessau. Bekend door Bauhaus. Niet de broer van Gamma en Praxis maar een architectuur, die de stijl ‘Minimalisme’ in zijn ontwerpen gebruikte.

Hoewel het Bauhaus Instituut voor architecten, ambachtslieden en kunstenaars eigenlijk maar 14 jaar bestond, van 1919 tot 1933, liet het een blijvend gedachtegoed na in de wereld van kunst, architectuur en design. De werken van topkunstenaars en architecten zoals Lyonel Feininger, Paul Klee, Marcel Breuer en Mies van der Rohe overtuigden het modernistische publiek. En dat doen ze nog steeds. Je kunt Bauhaus kunst, architectuur en design herkennen aan 5 kenmerken.

1. Vorm volgt functie
De Amerikaanse architect Louis Sullivan was de eerste die de beroemde uitdrukking ‘vorm volgt functie’ gebruikte. Dit werd een van de fundamentele ideeën van Bauhaus. Het betekent dat bij design een vorm altijd toegepast moet worden vanwege de functie en niet vanwege de esthetische aantrekkingskracht. Praktisch nut kwam op de eerste plaats en excessieve decoratie werd vermeden.

2. Pure materialen
Docenten van Bauhaus vonden dat de ware aard van objecten en gebouwen gereflecteerd moest worden in de gebruikte materialen. Een eerlijk ontwerp was erg belangrijk. Dat betekende dat materialen niet veranderd of verborgen werden om esthetische redenen. Het was niet nodig om de constructie van een object of gebouw te verbergen: staal of balken mochten gezien worden, omdat ze integraal onderdeel van het design waren.

3. Minimalistische stijl
In de minimalistische stijl van Bauhaus kunst, architectuur en design reflecteerden deze ideeën over functionaliteit en pure materialen. Onder invloed van bewegingen zoals het modernisme en De Stijl, kozen kunstenaars van Bauhaus voor strakke en geometrische vormen, terwijl bloemvormen en kromme lijnen werden vermeden. Alleen de lijn, vorm en kleur deden ertoe. De rest was onnodig of van ondergeschikt belang.

4. Gesamtkunstwerk
Walter Gropius, de oprichter van Bauhaus, was de eerste die het idee ‘Gesamtkunstwerk’ - een synthese van kunst - toepaste in de moderne tijd. Een Gesamtkunstwerk bracht in het geval van Bauhaus verschillende kunstvormen, zoals schone kunsten en decoratieve kunst, samen met de architectuur. Een gebouw was niet alleen een lege constructie voor Bauhaus, maar slechts een onderdeel van een ontwerp waarin alles binnenin iets toevoegt aan het totaalconcept.

5. Vereniging van kunst en technologie
In 1923 organiseerde Bauhaus een tentoonstelling waarmee een nieuwe richting werd ingeslagen. Deze tentoonstelling heette ‘Kunst und Technik: Eine Neue Einheit‘. Vanaf dat moment was sprake van een nieuwe nadruk op technologie. Bauhaus-werkplaatsen werden gebruikt als laboratoria waar prototypes van producten, geschikt voor massaproductie en typisch voor hun tijd, met zorg werden ontwikkeld en verbeterd. De kunstenaars omarmden de mogelijkheden van de moderne technologie.

Bauhaus was een revolutionaire beweging die kunst, design en architectuur voor altijd veranderde. Belangrijke Bauhaus-objecten zijn tegenwoordig nog steeds op de markt te vinden, of je nu zoekt naar de beroemde Wassily-stoel van Marcel Breuer, de Barcelona-stoel van Ludwig Mies van de Rohe of de iconische schaakstukken van Josef Hartwig. Bauhaus-objecten zijn belangrijke stukken kunstgeschiedenis, die nog verrassend goed bij onze tijd passen.

Het is een uurtje rijden naar Dessau. We zijn iets verder van de Elbe af en rijden door een prachtig landschap. Een afwisseling van bossen en glooiende akkers vol zonnebloemen, graan en mais. We komen door dorpen waar de tijd stilgestaan heeft. Nog vol met troosteloze grijze DDR huisjes.
In Dessau hebben we onze camperplek snel gevonden. Deze ligt bij de jachthaven aan een zijarm van de Elbe. We kiezen een plek met uitzicht over het water en de bootjes. In het gebouw van de jachthaven kunnen we gebruik maken van het toilet, douches en de keuken. Het ziet er allemaal heel keurig uit.
Rond het middaguur fietsen we de stad in. Eerst bekijken we een paar gebouwen van Bauhaus. Ze zien er heel modern uit maar zijn bijna 100 jaar oud. Heel bijzonder om te zien.
Rondom de dierentuin en via een terrein met oude fabrieken rijden we naar het centrum van Dessau. Er zijn nog een paar oude gebouwen zoals de Rädskeller en wat kerken maar voor de rest zijn er hoofdzakelijk moderne gebouwen. We eten wat bij een vestiging van ‘Nordsee’.
Via wat buitenwijken bereiken we de rand van de stad. Er staan overal oude fabrieken en andere gebouwen die vervallen zijn. Hier en daar zijn wat gebouwen gerestaureerd. We zien dat er in deze hoek van de voormalige DDR nog heel veel moet gebeuren om op hetzelfde niveau te komen als de rest van Duitsland.
Aan de rand van de stad rijden we een prachtig natuurgebied binnen. We rijden om een groot meer door een steppenachtig landschap. Een ‘Eichenwiezen’ landschap zoals we op de borden lezen. Dit blijkt een door Unesco beschermd natuurgebied te zijn.
Door het fietspad langs de Elbe te volgen komen we vanzelf weer uit bij onze camperplek. Daar genieten we van het uitzicht, de ondergaande zon met een hapje en een drankje onder de luifel van de camper.