Maandag 22 Juli 2019 – Wandelen vanuit Sonov.

22 juli 2019 - Šonov, Tsjechië

Jawel, we worden wakker, vast ritueel. Rond 8:00 uur uit bed, koffie zetten in ons espresso-automaatje en een gezonde smoothie van Thea daarbij.
Het heeft vannacht geregend en het is nog wat bewolkt, maar het lijkt een prachtige dag te worden. Met haar wandeling van gisteravond heeft Thea een goede voorstudie gedaan voor een wandeling vandaag. Ja, een goede reisleidster heeft haar zaakjes goed voorbereid!
Rond 11:00 uur is het al best warm en beginnen we aan onze wandeling. Eerst richting dorp en daarna lopen we noordwaarts richting de Poolse grens. Bij de grens aangekomen lopen we oostwaarts parallel met de grens. De grens loopt precies op de kam van de bergrug en wij lopen zo’n 200 meter ten zuiden parallel met de grens. Een Commiezen pad zouden we in Twente zeggen. Het is door de steile helling niet mogelijk om de Poolse grens te benaderen. Deze loopt precies over de kam tussen Polen en Tsjechië. We blijven er vele Km parallel mee lopen.
De natuur en het landschap zijn betoverend. De bermen zijn begroeid met prachtige bloemen, die overbevolkt zijn met grote groepen vlinders. Ze lijken te poseren voor onze camera’s! En tussendoor zijn er prachtige vergezichten over het dal, waar de camping is. En op de heuvel naast het dorp de imposante kerk. Die je werkelijk vanaf iedere plek kunt zien!
Er staan heel veel frambozenstruiken met heerlijke zoete frambozen. We doen er ons tegoed aan.
Op een gegeven moment zien we een vos op de weg. Deze loopt in onze richting en het duurt een poosje voor hij/zij het doorheeft, dat wij er ook zijn. We krijgen uitgebreid de tijd om foto’s van dit prachtige dier te maken. Dat is toch echt een buitenkansje!
Nog wat verder kunnen we een route kiezen, die echt over de grens loopt. We lopen van grenssteen naar grenssteen. De ene kant van de grenssteen heeft de C van Ceská a Slovenská (Tsjecho-Slowakije), de andere kant de P van Polska (Polen). We moeten natuurlijk even de grens illegaal oversteken. Wanneer we later de waarschuwingsbordjes “Pas op, mijnenveld!” vertalen was deze route misschien niet zo slim gekozen.
We komen weer in Sonov terug. Thea is er druk mee om alle huizen en bloemen te fotograferen. Ze besluit nog een ommetje naar ‘haar’ kerk op de heuvel en naar de oude begraafplaats te maken. Harry loopt door naar de camping.
Heel veel monumentale boerderijen zijn slecht onderhouden of vervallen. Tot 1945 woonden hier heel veel Duitsers omdat de streek vele jaren bij het Duitse rijk hoorde. Na afloop van de 2e wereldoorlog zijn de Duitsers hier verdreven en werden de huizen onder de Tsjechen verdeeld. Die hadden echter niet het geld (er voor over?) om deze boerderijen te onderhouden.
Een uurtje later ontmoeten we elkaar op de camping.
p.s. Sommige punten in dit verhaal zijn iets aangepast om het verhaal iets spannender te maken…..