Vrijdag 12 Juli 2019 – Wachten in Melník.

12 juli 2019 - Melník, Tsjechië

We worden wakker in ons zwaar gehavende busje in “ Autocamp Melník’. Het is, voor we wakker worden, al begonnen te regenen, maar wanneer we rond 8:30 uit bed komen, is het gelukkig alweer droog.
Het is een echte stadscamping. Dat betekent aan de rand van de stad en veel reizigers die maar één nachtje blijven. Om ons heen staan een aantal vakantiegangers, die op de fiets onderweg zijn. Ze zijn allemaal bezig om hun natte tenten weer achter op de fiets te krijgen.
Er zijn opmerkelijk veel Denen op deze camping. De manier waarop ze hun caravans en voortenten neergezet hebben, geeft aan dat ze hier ook voor langere tijd blijven. Het is ons niet duidelijk wat deze plaats zo aantrekkelijk maakt voor de Denen. Misschien de lage prijzen voor de camping, het eten en de drank? Maar dan zou ik een camping in de natuur aan het water kiezen. Niet zo’n krappe volle stadscamping. Alhoewel het wel handig is dat de supermarkt (toevallig die waar wij gisteren vlak voor het ongeluk gepind hebben) binnen 200 meter van de camping ligt.
We maken er een rustige dag van. Het wordt een fijne temperatuur. Zo’n 23 graden en dat is fijn om van de schrik te bekomen. Harry schrijft de reisverhalen en Thea vult ze aan. De Wifi is redelijk zodat we ook foto’s kunnen opladen. Harry informeert de kinderen over het ongeluk.
Rond 17:00 uur lopen we de stad in om een kaart van Tsjechië te kopen. Onderweg krijgen we een telefoontje, dat onze vervangcamper er morgenvroeg al zal zijn. Best snel dus. Helaas blijken alle winkels om 17:00 uur dicht te gaan, dus zijn we te laat om een kaart te kopen.
We lopen wat door deze prachtige stad, die op een hoge heuvel is gebouwd. Het is dan ook een flinke klim naar boven. We worden wel beloond en hebben een prachtig uitzicht over het omringende land. Beneden ons komt de Moldau in de Elbe. Het einde van Dvoráks prachtige symfonie ligt hier aan onze voeten.
Rond 18:00 uur krijgen we wel trek om wat te eten. We zoeken een restaurant op, waar het er gezellig uit ziet. Daar is binnen nog een tafel vrij tegenover de bar. Een leuk plekje waar het gezellig druk is. Thea besteld een Goulash met kloetens (twents voor Knödels) en Harry een varkenssteak van 300 gram met gepofte aardappel. Thea maakt kennis met Becherovka. Ze kan het heel goed met hem vinden! Harry trekt zijn oorspronkelijke banden met Pivo weer aan.

Uitleg: Becherovka is een typisch Boheemse sterke drank uit Tsjechië. Het is een soort "kruidenbitter" die 38% alcohol bevat. Oorspronkelijk werd het gemaakt door stoker-slijter Johann Becher en een Boheemse apotheker als maagmedicijn.

De grootte van de porties is dusdanig, dat er geen nagerecht meer nodig is. We vragen om de rekening. We hebben niet de goedkoopste gerechten besteld en 6 drankjes gehad. Toch is de rekening met 10% fooi nog onder de 40 Euro’s. Tja, zouden daarom al die Denen hier zijn?
Na dit eetfestijn gaan we naar een bar waar vanavond een bluesband speelt. Dat heeft Thea al van een aanplakbord gehaald. We hebben een mooi plekje aan de bar. Als Harry de prijslijst aan de muur ziet moet hij lachen. Zou de hemel er ook zo uit zien? Een glas CocaCola voor nog geen 80 Eurocent, een whisky, Jägermeister erbij in voor 1,60 Euro extra. Een halve liter bier voor 1,40 Euro. Dat is toch lachen?
De band is heel goed. Thea kan zich helemaal uitleven. Met de lead-singer of the band heeft ze al dansend een intermezzo. Ze geniet met volle teugen van de band en van Cola met Becherovka.
Wanneer de band uitgespeeld is betalen we de rekening van 21 Euro. Met een lachend gezicht lopen (mannelijke partij) en huppelen (vrouwelijke partij) we terug naar de camper. Een heerlijke afsluiting van deze eerste dag in Melník.