Vrijdag 19 Juli 2019 – Naar de bron van de Elbe (Labe in het Tsjechisch).

19 juli 2019 - Spindleruv Mlýn, Tsjechië

Deze vrijdagmorgen is het nog wat bewolkt, als we uit ons warme nestje klimmen. Een prima dag om een stevige wandeling te maken! Thea heeft het nodige voorwerk gedaan voor de routebepaling. We gaan naar de bron van de Elbe!
Na ons vaste ritueel van smoothie en koffie brengen we de camper in reispositie. Via de 325, de 14 en de 295 rijden we naar Spinleruv Mlyn. Een rit van bijna een uur. Harry is hier in 2005 ook met een deel van zijn gezin geweest. Het is een erg toeristisch ski dorp. Eigenlijk alleen maar hotels, pensions, restaurants, souvenirwinkels en sportzaken waar je ski’s kunt kopen en huren. We parkeren op P3, voorbij het dorp, direct naast de Elbe of Labe. Hier al een fors stromend riviertje. Voor we op weg gaan, bezoeken we nog eerst een naastgelegen restaurant, niet alleen voor de koffie, maar vooral voor een toiletbezoek voor Thea.
Dan gaan we op weg. Langs de Elbe omhoog. De eerste 5,5 Km gaat over een matig klimmende asfaltweg. Met de conditie, die wij inmiddels opgebouwd hebben, is dat heel makkelijk te doen. Dan volgt 3 Km met een meer dan gemiddelde stijging over een keien pad. Goed opletten waar je de voeten neerzet en behoorlijk klimmen. Het natuurschoon op ons pad is heel mooi. Dennenbossen, afgewisseld door kale hellingen met prachtige vergezichten. Overal zijn bronnetjes en kleine riviertjes. We wandelen door een brede kloof die steeds smaller en hoger wordt. Het begint te regenen en we trekken onze regenkleding aan. En dan komt er nog een paar Km, waar we stijl omhoog moeten over het keien pad. We moeten uit de diepe kloof helemaal naar boven klimmen. Dat is echt keihard werken. Harry heeft echt de knollen op, als we boven zijn. Gelukkig is het inmiddels droog geworden en kan de regenkleding weer uit.
En waar Harry al bang voor was lijkt bewaarheid te worden. Komen we na een aantal uren zwaar klimwerk boven, dan is daar gewoon een parkeerplaats met bussen vol toeristen. En ja, we komen boven en er is zelfs een immens groot hotel. Het lijkt echter niet meer in gebruik te zijn. De stukken vallen ervan af. Alleen een snackbar op de bovenverdieping lijkt nog in gebruik. Omdat het hotel tegen de bergwand is gebouwd, kun je hier gewoon vanaf het pad naar binnen lopen. We besluiten dat op de terugweg te doen.
Gelukkig blijkt er geen parkeerplaats te zijn en zijn er ook geen bussen vol Aziaten met hun selfiesticks. Dat is wel een hele geruststelling.
We moeten nog een Km verder lopen om bij de bron van de Elbe te komen. En nog steeds omhoog.
De bron van de Elbe is een grote put op een rotsplateau. Op de bodem van de put liggen stenen. Bezoekers lijken er geld in te gooien om hun geluk te vergroten. Op een rots plaat naast de bron zijn de wapenschilden te zien van alle grote steden, waar de Elbe doorheen stroomt. We zijn blij dat we ons doel gehaald hebben en zijn dankbaar dat we dit nog kunnen doen. Dat we lichamelijk en financieel in een positie zijn om dit te kunnen. Ons GPS systeem geeft aan dat we ruim 11 Km hebben gelopen. We zijn vertrokken om 12:00 uur op een hoogte van 700 meter en staan om 15.30 uur op een hoogte van 1327 meter. Dat is dus 3,5 uur stevig wandelen en klimmen.
We lopen terug naar het hotel. We besluiten toch om niet bij het restaurant te gaan zitten, omdat we bang zijn, dat we dan niet meer in de benen kunnen komen. Rond 16:00 uur zetten we vanaf het hotel de weg naar beneden in.
We kunnen ondertussen niet meer zonder onze wandelstokken. Die geven zoveel extra stabiliteit op het keien pad en door de ingebouwde dempers vangen ze ook de klappen in je knieën op. Een aanrader voor alle wandelaars, die van de gebaande wegen afgaan.
Rond 18:15 uur zijn we beneden. De laatste 5,5 Km lopen we een gemiddelde van boven de 6 Km per uur. Dat is toch niet gek?
We rijden terug naar de camping. Op de heenweg hebben we een Lidl gezien. Omdat we er toch langskomen, gaan we er nog even wat boodschappen halen.
Na een klein uurtje rijden, zijn we weer terug op de camping. We sluiten de 230 volt weer aan, draaien de stoelen om en gaan zitten met een drankje en een hapje. En komen de stoel pas weer uit, als we naar bed gaan.
Een inspannende maar prachtige dag.

De Elbe

De Elbe (verouderd: Elve, Tsjechisch: Labe) is met een lengte van 1164 kilometer en een stroomgebied van 144.000 km² een van de belangrijkste rivieren van Midden-Europa. De Elbe ontspringt in het Reuzengebergte en mondt uit in de Noordzee. Haar grootste zijrivieren zijn de Moldau en de Saale. In het Nederlands stond de rivier vroeger als Elve bekend.

Loop van de rivier
De Elbe ontspringt in het Reuzengebergte in Tsjechië. Via Pardubice en Ústí nad Labem loopt de rivier naar het westen en komt ten zuidoosten van Dresden Duitsland (deelstaat Saksen) binnen. Het bergachtige gebied tot Dresden heet de Sächsische Schweiz. Vanaf Riesa bereikt de Elbe het laagland en begint de middenloop van de rivier.
Via Dessau en Maagdenburg verloopt de middenloop van de Elbe verder in noordwestelijke richting. Bij het stadje Lauenburg begint het Elbe-Lübeckkanaal, dat de rivier sinds 1900 met de Oostzee verbindt. Iets verder stroomafwaarts bevindt zich bij Geesthacht een stuw: vanaf hier is er getijwerking en begint de benedenloop van de rivier.
Aan de benedenloop domineert de stad Hamburg, de grootste stad aan de Elbe. De Elbe splitst zich hier in twee takken: de Norderelbe en de Süderelbe, die zich later weer verenigen. Het gedeelte van de benedenloop vanaf Geesthacht tot de Noordzee staat bekend als Niederelbe.
De Elbe mondt bij Cuxhaven via een estuarium uit in de Noordzee. Het estuarium bereikt bij Cuxhaven zijn grootste breedte: 15 km. De voortzetting van de Elbe in de Waddenzee heet de Buitenelbe (Außenelbe).
In 1962 werd in het bijzonder Hamburg zwaar getroffen door een stormvloed. In augustus 2002 hadden grote delen van het stroomgebied van de Elbe ten gevolge van overvloedige regenval te maken met ernstige overstromingen. Zie: Hoogwater in Centraal-Europa 2002.

Zijrivieren:

• Brunsbüttel
  • Otterndorf
  • Cuxhaven

Scheepvaart:
De Elbe is bevaarbaar voor commerciële scheepvaart sinds 1842 en levert belangrijke handelsbetrekkingen ver in het binnenland als Praag. De rivier is verbonden door kanalen (Elbe-Seitenkanal, Mittellandkanal) met de industriële gebieden van Duitsland, waaronder Berlijn. Het Elbe-Lübeckkanal verbindt de Elbe met de Oostzee, wat ook het Noord-Oostzeekanaaldoet, waarvan de westelijke toegang nabij de monding van de Elbe ligt. De Elbe-Weser-vaarweg verbindt de Elbe met de Weser.
Voordat Duitsland één werd, werd het vervoer over de rivier gehinderd doordat de binnenvaart naar Hamburg door Oost-Duitsland moest. Het Elbe-Seitenkanal werd gebouwd tussen het Mittellandkanal en de Lagere Elbe om deze verbinding te herstellen. Toen de beide landen verenigd werden, begon men aan het verbeteren en herstellen van de originele verbinding: de kanaalbrug Maagdenburg maakt het nu mogelijk voor grote schepen om de Elbe over te steken zonder door de rivier te hoeven. De vaak lage waterstand van de Elbe hindert de navigatie naar Berlijn niet langer.
De scheepvaart vanaf de Noordzee naar de Elbe of omgekeerd vaart via de geul van het Elbe-estuarium die op zijn beurt weer aangesloten is op de verkeersscheidingsstelsels op de Noordzee. Schepen met grote diepgang zijn verplicht gebruik te maken van het verkeersscheidingsstelsel Elbe Approach voor de toegang tot de Elbe-geul verder stroomopwaarts.