Woensdag 31 Juli 2019 – Nog een dagje Dessau.

31 juli 2019 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Vroeg in de morgen worden we al gewekt door de regen, die op het dak van de camper tikt. Dat geluid hebben we al lang niet meer gehoord. Snel doen we de drie dakluiken wat verder dicht en slapen nog even iets langer door.
Maar rond 8:30 uur gaan we echt uit ons bed. Het regent nog steeds. Tijd voor smoothie, koffie en om reisverslagen te maken.
Thea bedenkt een fietsroute voor vandaag. Samen zetten we die in de laptop, zodat we hem naar onze GPS kunnen uploaden. Maar we moeten nog wel tot het middaguur wachten, voordat het droog begint te worden.
Zodra het droog is halen we de fietsen van het fietsenrek. Hangen de fietstassen en de fietspompen eraan en drukken op ‘Start’ van de GPS om de ingestelde route te volgen.
We rijden eerst een stukje langs de Elbe en beklimmen een gerestaureerde uitkijktoren. Dan bezoeken we een park. In de tijd, dat dit allemaal aangelegd is, moet men erg rijk geweest zijn. Er staan overal oude beelden en monumenten. Doch nu heeft alles veel onderhoud nodig. Maar niet alleen het park. Ook in de buitenwijken van Dessau staan prachtige oude gebouwen, die al behoorlijk in verval raken. Jammer want het heeft toch wel zijn eigen stijl.
Na het park fietsen we de Mulde over en komen in een andere parkachtige omgeving. Hier staat een prachtig gerestaureerd slot met een grote orangerie en een stoeterij. Op een bord lezen we dat men alles nog aan het herstellen is van de grote Elbe overstroming in 2002. Niet voor te stellen want de Elbe is hier nog kilometers vandaan.
We vervolgen onze route. Thea wijkt van de route af om een bijzondere kerktoren te bezoeken. Iets verder komen we weer op onze route uit. Ondertussen begint het heel donker boven ons te worden. We besluiten onze route niet verder af te maken, maar richting camper te gaan. Maar de regen is sneller dan wij kunnen fietsen. Het gaat heel hard regenen. We schuilen in een tunnel bij het station en wachten daar een half uurtje tot de bui voorbij is.
Thea zoekt ondertussen op haar telefoon een restaurant uit, waar we kunnen eten.
Zodra het weer droog is, lopen we met onze fietsen door het station van Dessau, om er aan de achterkant weer uit te kunnen gaan. Dan fietsen we door het park naar het restaurant van de dierentuin hier.
Het eten is niet bijzonder. We zijn de laatste weken wel beter gewend. Voor een prijs van 40 Euro zijn we ondertussen veel betere kwaliteit gewend.
Na het eten is het nog een 10 minuutjes fietsen terug naar de camper. Het is ondertussen fijn afgekoeld en we gaan nog een poosje voor de camper in de zon zitten. Thea maakt nog wat foto’s van een prachtige, oogstrelende zonsondergang in de Elbe.