Maandag 7 Mei 2018 – Via de Montsugur naar Spanje.

7 mei 2018 - Montségur, Frankrijk

Hoi allemaal.

We worden wakker in Quillan. Na het ontbijt gaan we de tanks legen en vullen. En dan op weg naar het kasteel van Montsegur. Het laatste stuk van de weg is smal en stijl. Via een aantal haarspeldbochten bereiken we het dorp Montsegur. We parkeren buiten het dorp en lopen naar het museum. Maar helaas, die is gesloten op maandag. Dan rijden we verder naar de parkeerplaats onder het kasteel van Montsegur. Vanaf de parkeerplaats is het een klein uurtje klauteren om bij het kasteel te komen. Het ligt op de punt van een rots en je kan echt 360 graden om je heen naar beneden kijken. Heel indrukwekkend!

Montségur

Montségur is een kasteel op een berg in een noordelijke uitloper van de Pyreneeën, ongeveer 20 kilometer van de stad Foix.

Het kasteel heeft toebehoord aan de Katharen. De Katharen, of Albigenzen, vormden een religieuze groepering ten tijde van de late Middeleeuwen. Deze groepering was vooral actief in Occitanië, het zuiden van Frankrijk en Noord-Italië. De Katharen wezen het Oude Testament af, waardoor zij als ketters werden gezien. Hierdoor werden zij vervolgd door zowel de Rooms-Katholieke Kerk als door de Franse koningen.

Geschiedenis van Montségur

In het jaar 1243 was de burcht van Montségur de belangrijkste vesting van de Katharen, waar de soldaten van Pierre-Roger de Mirepoix waren gelegerd. Deze burcht, gelegen op 1216 meter hoogte werd belegerd door de kruisvaarders, in naam van het Katholieke geloof. Dit was aanvankelijk zonder succes. Door de grote hoogte, waarop de burcht zich bevond, was het onmogelijk om katapulten te gebruiken. Deze hadden niet genoeg bereik. Op een nacht keerde het tij. Een groepje kruisvaarders slaagden er in om een toren in te nemen, die ongeveer op dezelfde hoogte lag als de burcht. Op deze manier waren de kruisvaarders alsnog in staat om de burcht te bestoken met katapulten. De katapulten schoten grote delen van het kasteel kapot, waarna de Katharen zich op 16 maart 1244 overgaven. Zij kregen de keuze: óf zij bekeerden zich tot het officiële Christendom, óf zij zouden op de brandstapel belanden. Naar verluid kozen er tussen de 200 en 225 Katharen, die zich in Montségur bevonden vrijwillig voor de brandstapel.

Er doen verhalen de ronde, dat er tijdens de belegering van Montségur enkele Katharen wisten te ontsnappen. Volgens de verhalen zouden zij een onbekende bagage bij zich hebben gehad. Dit verhaal wordt gezien als de basis voor vele legenden met betrekking tot de ‘Heilige Graal’.

Na de overgave werd de burcht van de Katharen volledig verwoest.

Montségur vandaag de dag

De ruïne, die vandaag de dag bezocht kan worden door toeristen, is een garnizoensburcht, die werd gebouwd in opdracht van Guy de Lévis II, de nieuwe heer van Mirepoix. Deze ruïne bevindt zich op de oude locatie van het Katharen kasteel. Aan de noordwestkant van de ruïne liggen de overblijfselen van het bijbehorende Katharendorp. Tevens is daar een monument te vinden, ter nagedachtenis aan de grootscheepse vrijwillige verbranding van de Katharen in 1244. Het kasteel Montségur is te bereiken via een stijl, ongemakkelijk wandelpad. Een goede conditie en stevige wandelschoenen zijn absoluut geen overbodige luxe. De pittige wandeling is echter absoluut de moeite waard, want boven op de heuvel kunt u bij het kasteel genieten van een prachtig uitzicht.

Naar beneden gaat het wat sneller. Voor we wegrijden gaan we eerst wat eten en drinken. Dan rijden we verder richting Spanje.

Onderweg twijfelen we nog even of we de grootste grot van Europa nog willen bezoeken. Maar het loopt al tegen vijf uur en dan hebben we daar geen tijd genoeg voor.

We rijden de Pyreneeën door net langs Andorra. Er ligt nog heel veel sneeuw langs de weg. Het ruige landschap is prachtig om te zien.

We steken de Frans-Spaanse grens over een rijden nog een paar uur door een berglandschap. En we dalen steeds verder.

Op een gegeven moment zien we een tankstation met een camperplek er bij. Daar brengen we de nacht door. Ik krijg een berichtje van mijn zoon Rob dat hij met zijn vriendin Barbara in Barcelona is. Zullen we morgen naar Barcelona gaan?

Liefs,

Thea en Harry