Dinsdag 7 Mei 2019 - St.Leger-Sur-Dheune

7 mei 2019 - Saint-Léger-sur-Dheune, Frankrijk

Zodra we wakker worden zien we een strakke blauwe lucht door het dakluik boven ons bed. Harry gaat een broodje halen bij de bakker. Daarna gaan we samen ontbijten. Het weer ziet er prima uit en we besluiten een eind te gaan fietsen. De eerste fietstocht in deze vakantie!
We fietsen op een oud jaagpad langs het kanaal “Canal du Centre”. Wat als groot voordeel heeft dat het erg vlak is. De zon is nog niet echt heet, maar het is vele malen beter dan de afgelopen week.
Thea stapt regelmatig van haar fiets om een paar bloemen te verzamelen voor de studie. We zien ook nog een Tjalk ”DE GOEDE VERWACHTING   AMSTERDAM  N 1916” in het kanaal liggen. Thea spreekt de twee mannen aan, die bij de Tjalk horen. Ze zijn ongeveer anderhalve maand geleden vertrokken uit Amsterdam. Via Parijs en “Canal du Loire” in dit kanaal terecht gekomen. Ze willen via “Canal du Midi” naar de Middellandse Zee om daar te zeilen en er komen nog meer boten, die zij kennen, naartoe. Ze hebben dit vaker gedaan en krijgen op de Middellandse Zee veel bekijks, vanwege de Tjalk met zwaarden en bruine zeilen. Ze willen dit jaar overwinteren in Frankrijk. Dit is echt “Leven als God in Frankrijk”.
Na zo’n 15 km bereiken we Chagny. Een klein stadje. Van 12:00 tot 15:00 zijn alle winkels gesloten en dat is juist op het moment als wij in het stadje aankomen. We drinken een kopje koffie op een terras in het centrum. We lopen nog wat door het centrum en fietsen weer omhoog naar het kanaal toe. Een forse klim, die ons doet besluiten om toch maar de vlakke weg langs het kanaal terug te nemen.
Wanneer we weer terug zijn bij onze camper, hebben we toch meer dan 30 km gefietst!
Het is lekker weer en we zetten onze stoelen en de tafel buiten. Harry gaat wat puzzelen en Thea gaat aan de studie. Ze zoekt op welke planten ze heeft verzameld.
Zodra de zon achter de bomen zakt, ruimen we onze tafel en stoelen weer op en gaan naar binnen toe. De fietsen gaan weer op het rek en voor de zekerheid doen we de regenhoes er maar overheen.
We hebben erg genoten van onze eerste zonnedag tijdens deze reis.