Maandag 6 Mei 2019 – Van Veuvey-sur-Ouche naar St.Leger-Sur-Dheune

6 mei 2019 - Saint-Léger-sur-Dheune, Frankrijk

Al iets na acht uur worden we wakker. We maken en drinken koffie met een versgemaakte, gezonde smoothie. Daarna zadelen we onze fietsen op voor een rit langs het kanaal. Thea laat zien, waar ze de afgelopen avond rond gestruind heeft. Ze heeft best ver gelopen! De sluizen, waar we langs komen, zien er gammel en slecht onderhouden uit. Hier zullen wel geen schepen meer varen.
Het is nog best koud. Na een Km of acht besluiten we terug te fietsen naar onze warme camper.
Even later zien we een hele grote boot aankomen. Hoe is deze in hemelsnaam door de krakkemikkige sluizen gekomen. En nog een belangrijker vraag: Past dit grote schip wel onder de kleine lage brug naast de camperplek door? Op het laatste moment worden luifels ingeklapt en een vreemde bocht gemaakt. Er zijn weinig centimeters over en de boot past net onder en tussen de brug door. Indrukwekkend!
We pakken onze spullen weer in en rijden verder langs het kanaal en de rivier de Ouche. Op een gegeven moment splitsen de rivier en het kanaal van elkaar af. Wij nemen afscheid van het kanaal en volgen de Ouche.
In Lusigny-sur-Ouche slaan we af om meer zuidwaarts te gaan. Thea ziet een bordje dat hier de bron van de Ouche is. Dat willen we natuurlijk zien! Het kost wat moeite om een parkeerplaats te vinden voor onze camper in dit kleine dorpje. Maar met wat passen en meten vinden we een prima plek. We trekken onze wandelschoenen aan en volgen de bordjes, die ons naar de bron moeten brengen. Zoals meestal in Frankrijk houden de bordjes snel op, maar door de Ouche te volgen kan het niet missen om de bron te vinden. Het is indrukwekkend hoeveel water hier naar boven komt! Al bij de eerste waterval is het al een forse rivier! Een heel verschil met de Seine gisteren.
Na dit bezoek rijden we door een prachtige omgeving naar St.Leger-Sur-Dheune. Harry heeft hier in de buurt al een aantal keren met zijn gezin op de camping gestaan. We gaan eerst even naar de supermarkt en rijden dan de camperplek op. Om op te mogen rijden moeten we eerst een kaartje kopen bij de automaat. Dan gaat een paal naar beneden om erop te kunnen rijden. Nadat we onze vuilwater tanks geleegd hebben, kiezen we een mooie plek uit.
We maken nog een wandeling door het dorpje en trekken ons dan terug in onze warme camper. Buiten is het nog steeds erg koud!