Maandag 10 September 2018 – Van Bitche naar Wissembourg.

10 september 2018 - Wissembourg, Frankrijk

Lieve familie en vrienden.

Na 3 nachten in Bitche verlaten we onze heerlijke plek aan de voet van de citadel weer. Thea heeft een route uitgestippeld en de volgende camperplek bedacht. Eerst gaan we een stukje terug, vanwaar we vanaf kwamen om naar Fort Simserhof (Maginot linie) te gaan, maar deze is gesloten. Dan rijden we weer dwars door Bitche terug en na Bitche midden door een groot militair oefenterrein. Gelukkig ziet het Franse leger ons niet voor vijanden aan en komen we zonder kogelgaten in het volgende stadje aan. Daar is een leuke camperplek maar Harry vindt het nog te vroeg om nu al te stoppen. De volgende camperplek op Thea’s lijstje is in Wissembourg. Het is niet meer dan een rommelige parkeerplaats waar al een aantal campers staan. We parkeren onze camper er tussen. We zetten onze tafel en stoelen onder de bomen naast een voorbij stromend riviertje. En daar gebruiken we onze lunch. Het is 28 graden en in de zon is het echt te warm!

Na de lunch lopen we de stad in. Er zijn nog veel delen van de stadsmuur en de stadswallen. Honderden oude gebouwen, kerken en vakwerkhuizen geven ons het gevoel dat we in de middeleeuwen lopen. Midden door de stad loopt een gekanaliseerde beek. Heel gaaf om te zien.

Terug bij onze camper bereiden we het avondeten en genieten weer na van deze prachtige dag.

Liefs,

67544

Foto's

Portaal   [Portaalicoon]

Frankrijk

Wissembourg (Duits: Weißenburg im Elsass) is een gemeente en stadje in het uiterste noordoosten van het Frankrijk gelegen, vlak aan de grens met Duitsland. De gemeente behoort tot het departement Bas-Rhin, regio Grand Est, en telde in 2005 8397 inwoners.

Wissembourg is dicht bij de Vogezen genesteld, tussen de bossen en de vruchtbare wingerden. De stad heeft een lange geschiedenis, en heeft dus een raadselachtige bekoring geërfd.

Inhoud

Geschiedenis

Voormalige abdijkerk in Wissembourg

Uitzicht op de abdijkerk

De rijksstad Wissembourg was sinds 1354 lid van de Tienstedenbond van de Elzas. De stad werd in 1672 door Frankrijk ingelijfd, maar behield tot 1789 een aparte status.

zie ook proosdij Wissembourg De onderstaande kaart toont de ligging van Wissembourg met de belangrijkste infrastructuur en aangrenzende gemeenten.

[Detailkaart van de gemeente]

Heilige Janskerk

Huis Stanislas

Tiendeschuur

Bekende inwoners[bewerken]

·         Otfried von Weißenburg (circa 800 - 870?), Duitse monnik, poëet en auteur

·         Martin Bucer (1491–1551), Protestants kerkhervormer

·         Stanisław Leszczyński (1677 - 1766), koning van Polen tussen 1704 en 1709

·         Maria Leszczyńska (1703 – 1768), echtgenote van koning Lodewijk XV van Frankrijk

·         Charles de Foucauld, ontdekkingsreiziger

·         Christophe Kern (18 januari 1981), wielrenner