Zondag 9 September 2018 – Nog een dag Bitche

9 september 2018 - Bitche, Frankrijk

Hoi allemaal.

Het belooft weer een prachtige dag te worden en we besluiten om daar volop van te gaan genieten op de plek waar we sinds vrijdag staan. Om 9:00 uur is het al heerlijk buiten in de zon. We nemen een heerlijk kopje in het morgenzonnetje.

De morgen brengen we lezend door. Thea doet de was.

Na de middag brengen we een bezoek aan de citadel. Bij de kassa krijgen we een koptelefoon. Die geeft automatisch de passende uitleg over de plek waar we komen. Zo kan je in je eigen tempo de aangegeven route volgen. Onderweg krijgen we stukjes, in een verfilming, video te zien over de Duitse inval van 1870, waarbij de citadel onneembaar bleek te zijn. Met een leger van 1000 man heeft men 21 maanden tegenstand geleverd tegen een leger van 20.000 man.

We komen door ondergrondse keukens, werkplaatsen en stallen. Samen met de video’s en de uitleg geeft dat een goed beeld hoe het leven tijdens de belegering van de citadel er uit gezien moet hebben.

’s Avonds zitten we nog zolang buiten als de temperatuur dat toe laat. We nemen nog een buiten douche achter de camper uit het zicht met een waterzak, die door de zon is opgewarmd! Heerlijk toch om dit zo te kunnen doen!

Het was een leerzame en ontspannen dag.

Liefs,

Thea en Harry