Vrijdag 14 September 2018 – Van Ribeauvillé naar Voegtlinshofen

14 september 2018 - Vœgtlinshoffen, Frankrijk

Hoi allemaal.

Vanmorgen loopt Thea’s wekker om 7:00 uur af. We gaan snel ontbijten, het toilet en het vuil water lozen en rijden weg uit Ribeauvillé.

Nauwelijks een half uurtje later zijn we in Riquewhir. Het voordeel is dat we nog alle ruimte op de parkeerplaats hebben. Het nadeel is dat er nog bijna geen winkels open zijn en dat je de gezelligheid van ontbijtende toeristen op de terrassen mist, plus al de vracht- en bestelauto’s, die in de ochtend alles aanleveren in de stad. Wel kunnen we veel pittoreske foto’s maken van dit historische stadje zonder al de toeristen , die er lopen na een bepaald tijdstip. Nog voor een groot deel ommuurd. En weer met middeleeuwse huisjes in de meest uiteenlopende kleuren.

Na ons bezoek rijden we door naar een Lidl, die op de route ligt en gaan ook nog naar de E.Leclerc, die op hetzelfde terrein ligt, om onze eet en drank voorraden weer aan te vullen.

Tenslotte rijden we door naar Voegtlinshofen. Thea heeft een camperplek gevonden op het erf van een wijnboer. Ze heeft 2 opties, maar deze blijken op hetzelfde adres gesitueerd te zijn. Dus na even zoeken en navragen, komen we goed terecht bij Domaine Kehren onder de naam van Denis Meyer et Filles. Thea koopt een fles Pinot Blanc van 2017 en nadat we deze gedronken hebben, willen we nog meer. Thea koopt nog twee flessen Pinot Blanc en een fles Pinot Noir. Voordat je het koopt mag je ze proeven. Thea vraagt of we mogen kijken hoe de druiven verwerkt worden als ze van het land komen. De dame achter de bar zegt, dat we dat moeten regelen met haar zus, die achter bezig is. Deze zus zegt dat we mogen komen als we de trekker horen, die van het land komt. En ja hoor als we de trekker horen gaan we er naartoe. We krijgen een rondleiding van een gepensioneerde Nederlander, die hier al vele jaren als vrijwilliger

(vanaf zijn 16de jaar) komt helpen druiven plukken. Hij noemt het zijn familie. Het is leuk om te zien, hoe de druiven hun weg van oogsten tot verkopen mee maken. Harry is vooral geïnteresseerd in de economische haalbaarheid van zo’n klein bedrijf. Hij krijgt daar alle antwoorden op. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit en een vaste klantenkring. We kunnen terugzien op een heerlijke dag en er goed op slapen.

Liefs,

Thea en Harry