Zaterdag 1 Septemper 2018 – Schiffshebewerken in Waltrop en zweefspoor in Wuppertal.

1 september 2018 - Bergisch Gladbach, Duitsland

Het is 7:15 wanneer onze wekker afloopt. We blijven nog even in bed liggen genieten van het uitzicht over de rivier.  Zwaluwen scheren over het water en om onze camper. De zon overgiet ons mobiele huis met zijn warmte. Het is echt genieten hier.

We nemen alle tijd voor ons ontbijt. Dan verlaten we deze prachtige plek en rijden naar Nordhorn voor een bezoekje aan de Media Markt.

We gaan vandaag wat culturele erfgoederen bezoeken. Via een door Thea uitgezochte route rijden we, met zo weinig mogelijk snelwegen, naar Waltrop. Hier willen we de schifhebewerken bekijken.

De oude Henrichenburg-scheepslift uit 1899 en de nieuwe uit 1962 liggen slechts een paar honderd meter van elkaar en behoren tot het Henrichenburg-kanaalniveau van de federale waterweg Dortmund-Ems-Kanal in Waltrop-Oberwiese. Ze zijn vernoemd naar de voormalige gemeente Henrichenburg, tegenwoordig het meest noordelijke district van Castrop-Rauxel, dat zich uitstrekt van het zuiden tot in de buurt van het gebied. Verantwoordelijk is het vaar- en scheepvaartkantoor Duisburg-Meiderich.

De oude lift werd in 1914 aangevuld met een schachtslot met tweemaal vijf Sparbecken. In de jaren 1958 tot 1962 bouwden ze het nieuwe zwevende heffen, zodat 1969 volgde op de ontmanteling van de oude lift. Het oude mangat slot werd in 1989 vervangen door een besparingen slot met twee spaartanks. Tot 2005 draaide de werking van de nieuwe lift en het nieuwe slot parallel. Sindsdien stroomt het scheepvaartverkeer alleen door het slot. Alle vier de gebouwen maken deel uit van het sluispark Waltrop.

We bezoeken de oude scheepslift (denken we) en gaan naar een klein museum waar schaal modellen te zien zijn van de sluizen en scheepsliften. Ook bekijken we een video waarin de werking van de sluizen en scheepsliften uitgelegd worden.

Daarna rijden we verder om het volgende stukje cultuur erfgoed te gaan bekijken.

Harry heeft het gevoel dat hij toch wat gemist heeft. ’s-Avonds komen we er achter dat we de oude scheepslift inderdaad gemist hebben. We hebben de oude sluis als scheepslift aangezien. Toch nog maar een keer terug!

De snelwegen zijn vol en er staan veel files. We rijden via alternatieve routes, maar dat schiet ook niet op. Het is erg druk in het Ruhrgebied. Via allerlei omwegen komen we in Wuppertal. Voor we naar de camperplek gaan, doen we nog even wat inkopen bij de Aldi.

Op de camperplek gaan we eerst lunchen. Dan lopen we naar het dichtstbijzijnde station van het zweefspoor en kopen kaartjes naar het centrum.

De Wuppertaler Schwebebahn (zweeftrein) is een hangende monorail in de Duitse stad Wuppertal, ontworpen door ingenieur Eugen Langen. De exploitatie begon op 1 maart 1901. Op 24 oktober 1900 maakte keizer Wilhelm II al een testrit, tijdens zijn bezoek aan de Wuppersteden Elberfeld en Barmen.[1] Het bouwwerk is sinds mei 1997 een monument. De lijn is 13,3 kilometer lang en telt 20 stations.

De Wuppertaler Stadtwerke A.G. exploiteert de lijn onder het lijnnummer 60 comform het lijnnummerschema van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr. Dat nummer staat niet op de wagens vermeld omdat men ze herkenbaar genoeg acht. Het staat echter wel op de haltevertrekstaten en in de dienstregeling. De lijn is in bedrijf van ca. 5.00 tot ca. 23.00 uur met op de drukste tijden een frequentie van 3 tot 5 minuten en in de stille uren ten minste elke 15 minuten. Na 23.00 uur en in het weekeinde ook in de vroege ochtend rijdt er een nachtbuslijn. De Schwebebahn vervoert dagelijks (op werkdagen) ca. 82.000 reizigers en de tarieven van het VRR zijn van kracht.

De Einschienige Hängebahn System Eugen Langen is met 470 stalen dragers op 12 meter hoogte gebouwd boven rivier de Wupper en heeft één rail per rijrichting met keerlussen aan de eindpunten. De wagens hebben op het dak eenheden met motor en stalen wiel met aan beide zijden een wielflens. De wagens kunnen enigszins heen en weer zwaaien (pendelen).

We wandelen wat door het drukke centrum. Er zijn weinig oude gebouwen. Bijna alles is nieuwbouw. Ook het volgen van de bordjes ‘Historischer Innenstad’ brengt ons niet bij mooie plekken. We nemen de zweeftrein terug naar de camperplek. Een mooie ervaring rijker. Het is ook een prachtig gezicht om de zweeftrein boven de Wupper te zien gaan. Als je erin zit, dan schommelt het een beetje van links naar rechts. Heel bijzonder om mee te maken. Vanwege de herrie besluiten we een andere camperplek te zoeken om de nacht door te brengen. We rijden naar Bergisch Gladbach, waar we een plek vinden bij het zwembad.

We gaan wat eten en uitzoeken waar we vandaag geweest zijn (en wat we gemist hebben).

Liefs Thea en Harry