Zaterdag 28 april 2018 – Via Brûly-de-Pesche naar Beauvais.

28 april 2018 - Beauvais, Frankrijk

Hoi allemaal.

Harry is al vroeg wakker en begint met water te koken om koffie en thee te kunnen zetten. De gordijntjes gaan open en hij zit te genieten van het uitzicht over de Maas, die vlak voor de camper langs stroomt.

Onder het genot van een kop koffie wordt het verslag van de vorige dag ingetypt. Een goed moment om nog eens opnieuw te beleven, wat we de vorige dag meegemaakt hebben.

Wanneer Thea wakker wordt, is het verslag al klaar. Tijd om te ontbijten. We bakken broodjes in ons oventje op de kookplaat en zetten onze ontbijt spulletjes klaar. Een ontbijt met warme broodjes en uitzicht over de Maas. Hoe goed kan het leven zijn? We genieten er met volle teugen van!

Na het ontbijt wassen we even af en ruimen alles weer op. Alles heeft ondertussen zijn eigen plekje gekregen. Een voordeel van camperen is wel dat je alles op moet ruimen, voordat je verder kan. Je moet iets meer georganiseerd zijn dan camperen met een tent.

Omdat het stadje Givet aan de overkant van de Maas er wel heel leuk uit ziet, lopen we daar voor we vertrekken nog eerst even naar toe. Onderweg geeft Thea een oude vrouw, die de brug op klimt een helpende arm. De vrouw babbelt er lustig op los en Thea hoort haar af en toe het woord “gentile” zeggen! Wanneer Harry even later omkijkt, loopt Thea weer alleen. De oude vrouw is verdwenen. Harry kijkt naar de voorbij stromende Maas……

In Givet is een demonstratie van oldtimer auto’s. Met onder andere een prachtige oude eend. We bezoeken de kerk, waar Thea twee kaarsjes voor moeder aansteekt. Een bij Maria en een bij St. Anthonius. Als Thea met moeder naar de St. Jan in den Bosch ging, dan wilde ze altijd een kaarsje bij Maria en een bij St. Anthonius(deze laatste heeft moeder vaak aangeroepen als ze iets kwijt was). We lopen wat rond door het stadje om foto’s te maken. De oude straatjes lijken uitgestorven op zaterdagmorgen. We  gaan terug naar de camper en rijden terug naar België. We gaan naar Brûly-de-Pesche om de schuilplaats van Hitler te bezoeken.

Op 6 juni 1940 landde Hitler in Brûly-de-Pesche om de aanval tegen Frankrijk te leiden vanuit de "Ravin du Loup". In het Frans beter bekend als "Grand quartier general allemand 1940". In het uiterste Zuiden van België, tussen Couvin en het Franse Rocroi ligt een kleine bunker genaamd "Abri d’Hitler", met 2 houten barakken. Het is een groot terrein in een bosrijke omgeving. Voordat Hitler hier zijn intrek nam, heeft hij alle mensen in en rondom het dorp gedwongen om te evacueren.
Het terrein ligt bij een kerkje en een kroegje. In het dorpje lijkt de tijd te zijn stilgestaan. Iets over de kerk: In 1940 is op last van Hitler de kerkklok eruit gehaald en in de kerktoren is een watertank geplaatst voor de manschappen. Er worden hier nog regelmatig herdenkingsdiensten gehouden.

In de barakken zijn 2 permanente tentoonstellingen:
In een bijzonder realistisch kader wordt enerzijds een beeld geschetst van het leven op het Duitse grote hoofdkwartier tijdens de Franse campagne juni 1940. Anderzijds van de plaatselijke verzetsbeweging tijdens de bezetting.

Er worden videomontages getoond in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Het is zo ingericht dat als je eerst in de 2 barakken bent geweest en zo dus het verhaal hebt gehoord en gezien. Dan wordt je naar buiten geleid naar de bunker. Deze bunker is zo klein dat er maar 2 à 3 personen in kunnen. Er staat ook bij dat deze bunker alleen voor Hitler bestemd was. Vandaar is een wandelroute uitgestippeld, die je naar een uit stenen gemetselde omèga leidt.

Op deze plek heeft Hitler gestaan als hij zijn commandanten toesprak. Voor die vorm is heel bewust gekozen, omdat dan de commandanten in een halve cirkel om Hitler stonden. Verder gaat de wandeling langs een stroompje, waar een soort rek in staat om je aan vast te houden. Hier liep Hitler in als hij last van zijn voeten had. Aan dit stroompje werd geneeskrachtige werking toegekend. Een eind verder is nog een schuilkelder. In deze schuilkelder, van stenen en zandzakken, hebben eerst dus de manschappen van Hitler gezeten. Nadat Hitler hier weg was, is deze schuilkelder in gebruik genomen door de verzetsbeweging. Die daar onderduikers verstopte. Onder andere waren hier Britse piloten, die neergeschoten waren en door de verzetsbeweging weer over de grens werden gesmokkeld. Ook werden hier gewonden verzorgd.

Wij vonden het een heel indrukwekkende plaats. Je vindt dit nergens terug in de boeken.

Daarna rijden we door naar Frankrijk. Onderweg zien we eindeloze velden met koolzaad, die zo geel zijn dat het onecht lijkt. De afstanden zijn groot. We rijden en rijden tot we uiteindelijk op een camperplek in Beauvais terecht komen. We zien een indrukwekkende kathedraal, die we morgen zeker zullen gaan bezoeken. We maken ons wat te eten klaar en gaan op tijd naar bed.

Liefs,

Thea en Harry