Woensdag 10 Juli 2019 – Van Berlijn naar Dollenchen via Rüdersdorf-Berlijn.

10 juli 2019 - Dollenchen, Duitsland

We zijn er rond 7:00 uur uit. Het zonnetje schijnt al tussen de wolken door op onze camper en het wordt alweer snel heel warm binnen. We starten de dag met de gezonde smoothie van Thea en een heerlijke espresso daarbij.
Thea heeft iets gelezen over een historische kalkfabriek, waar bijna alle cement gemaakt is voor heel Berlijn. Inclusief het gigantische Olympisch stadion, waarvoor wij de nacht hebben doorgebracht. We zetten het adres in het navigatiesysteem en laten ons door de vriendelijke stem leiden. En dat is midden door Berlijn! Via de Kaiserdamm door hartje Berlijn. Auto’s, bussen, vrachtwagens en fietsers zowel links als rechts naast ons. Best spannend.
We rijden langs alle bekende punten, die we gisteren op de fiets ook gezien hebben, inclusief de Reichstag, Brandenburger Tor en ‘Under den Linden’. Thea geniet er enorm van om alles nog een keer te mogen zien vanuit haar gemakkelijke “hoge” stoel. Het komt goed uit, dat we bijna stapvoets moeten rijden. Voor haar is het een “Sight City Tour” op de beste plek in de bus! Echt gaaf!
Het is een paar uurtjes rijden om Berlijn uit te komen en weer op de snelweg te zijn. Maar na een paar Km snelweg mogen we er alweer af en zijn we binnen een kwartiertje in Rüdersdorf.
Bij het museumcomplex is een grote parking, waar je ook mag staan met de camper. De automaat om water te lozen en te tappen is helaas door werkzaamheden niet te gebruiken. Dat maakt, dat we hier vannacht in ieder geval niet kunnen blijven, omdat de toilet cassette vandaag geleegd moet worden.
We kopen een kaartje bij de kassa en nemen een paar uur de tijd om alle oude installaties en het kleine museum te bekijken. Een erg indrukwekkend geheel.

Rüdersdorfer Kalkstein:
De Brandenburger Tor, het Sanssouci-paleis in Potsdam, het Olympisch Stadion van Berlijn en vele andere belangrijke gebouwen in Berlijn en Brandenburg hebben één ding gemeen: ze werden gebouwd met kalksteen uit Rüdersdorf. Meer dan 750 jaar geleden is men begonnen met de kalksteen te gaan verwerken; uiterlijk sinds de 17e eeuw werd Rüdersdorf beschouwd als de leverancier van bouwmaterialen voor Berlijn. Open-pit mijnbouw is nog steeds actief vandaag en de cementfabriek exporteert Rüdersdorfer Zement door heel Europa. De kalksteen kan worden gewonnen in open mijnbouw, omdat de gesteentelagen van het Trias-kalksteen worden verteerd aan de oppervlakte van de aarde. Rüdersdorf is dus een kleine sensatie, omdat de Muschelkalk zich in het Noord-Duitse bekken bevindt, meestal op een diepte tot 3000 m. Sommige lagen Muschelkalkes zijn erg rijk aan fossielen, waardoor het voor hobby-paleontologen gemakkelijk is om het daar te vinden.

Het museumpark
Op het 17 hectare grote terrein van het Museumpark bevinden zich verschillende historische gebouwen en faciliteiten,  die werden gebruikt om de kalksteen uit de aangrenzende open put te transporteren of te verwerken. Onze technische structuren, gebouwd volgens ontwerpen van beroemde bouwmeesters zoals Schinkel, vormen een uniek architecturaal ensemble. Het is een van de belangrijkste industriële monumenten in Duitsland. De gebouwen, terreinen en open ruimtes zijn vrij toegankelijk voor elke bezoeker en bieden voldoende ruimte voor kunst en cultuur, voor excursies, voor seminars en workshops, voor feesten en voor gezelligheid.

Terug in de camper vervolgen we onze reis richting Dresden. Het is een heel warme dag en we besluiten een camperplek te zoeken om nog een paar uurtjes van het warme weer te kunnen genieten. Die plek vinden we in Dollenchen. Een klein dorpje bij Finsterwalde.
Het terrein blijkt achter een hotel/restaurant te liggen. De vriendelijke eigenaar brengt/leidt ons naar de plek en wijst ons aan waar de toiletten en de douche is en waar we water kunnen tappen en lozen.
We zetten onze stoelen buiten en genieten van het heerlijke weer.