Zondag 22 december 2019 – Van Burgsteinfurt naar Soest.

22 december 2019 - Soest, Duitsland

De eerste keer weer wakker worden in onze camper in deze vakantie. Een heerlijk moment. We zetten de traditie voort met een smoothie en een espresso uit onze espressopot op de kookplaat. We geven elkaar een gelukkige blik.
Na dit ontbijt gaan we een wandeling maken. We pakken een puntje Bagno park mee en lopen langs een golfbaan. We blijven even staan kijken bij een golfer, die een balletje wegmept. Dat schijnt goed te lukken. Zijn eerste goede afslag vandaag laat hij ons weten. Misschien hielp het dat we stonden te kijken?
We lopen door de oude straatjes van Burgsteinfurt. Hoe zou het hier 150 jaar uitgezien hebben?
We hadden de hoop, dat hier een Weihnachtsmarkt zou zijn, maar die is er niet. We slenteren nog wat door de mooie straatjes en lopen terug naar de camper.
We besluiten door te rijden naar Rothenburg ob der Tauber. We legen de afvaltanks, zetten alles in de reismodus en rijden via de autobaan, de snelweg met nummer 1, naar Dortmund. Vanuit Dortmund gaan we richting Kassel. We zien op de routeplanner, dat het nog meer dan 5 uur rijden is naar Rothenburg ob der Tauber. Dat vinden we te veel voor vandaag. Thea duikt in de camperapp en vindt een veelbelovende camperplek in Soest met alle voorzieningen nabij het historisch centrum van Soest. En in Soest is een hele grote kerstmarkt!
Iets na 13:00 uur zijn we op de camperplek. Alles ziet er keurig uit. Er is zelfs een toilet en een douche!
We lopen direct de stad in. Er is nog een hele mooie stadspoort en grote delen daarvan zijn nog intact. De wegen deels bedekt met kinderkopjes. Zou je de straatverlichting en de auto’s weghalen, dan lijkt het of we in de middeleeuwen zijn. Prachtig zo’n oude stad die nog helemaal intact is.
De kerstmarkt is heel uitgebreid. Er zijn wel meer dan 100 verschillende kerststalletjes. Veel eten en drinken, snoepgoed en locale specialiteiten. Nou ja, lokaal? Er staat zelfs een kraam met Kamper brood.
We slenteren wel een paar uur over de kerstmarkt. We drinken hete punch. Harry neemt een ‘Hot Harry’ en Thea een ‘Hot Russia’. De drank hierin houdt ons lekker warm.
Na een paar uur heeft Thea genoeg Kerstmarkt gezien voor dit jaar. We moeten erg zoeken om een plek te vinden, waar we binnen iets kunnen eten en drinken. Na nog wat door de stad te slingeren, vinden we een koffiehuis, waar we ook iets te eten kunnen bestellen. Thea een wafel met warme kersen en slagroom. Harry een broodje met kip en avocado.
Als we uit het koffiehuis komen, regent het iets. Maar het wordt gelukkig snel droog. We lopen terug naar camper. We doen de lichtjes in ons kleine kerstboompje aan en zetten de verwarming op 21 graden. Nog een kaarsje erbij en de kerstsfeer is compleet.
Thea geeft aan, dat we de volgende dag niet naar een kerstmarkt hoeven te gaan……

Espressopot: De Espressopot is ook één van mijn favoriete camping koffiezetapparaten. Met dit camping koffiezetapparaat kun je namelijk lekkere sterke koffiezetten en daar hou ik van. De espressopot werkt vergelijkbaar met de percolator. Je vult het onderste deel tot aan het ventiel met water, vult het filter tot de top met fijn gemalen koffie, draait de kan er weer op en zet het op het vuur. Het water gaat koken en wordt door de koffie gedrukt de kan in. Als je het water hoort borrelen is het klaar. Het fijne aan de Espressopot vind ik dat hij eigenlijk al de verhoudingen koffie / water voor je regelt en lekker sterke koffie zet. Ze zijn zelfs op een kampvuur te gebruiken.

1. Lia:
    27 december 2019
    Hoi pa en Thea, ik ben er virtueel ook weer bij om al jullie avonturen te volgen, geniet er van! Xxx