Zondag 7 Juli 2019 – Van Bergen auf Rügen via Cap Arkona naar Neustrelitz.

7 juli 2019 - Rügen, Duitsland

Rond 8:00 uur gaan we uit bed. Beide een smoothie en een paar koppen koffie en we kunnen er weer tegen. De zon warmt de camper al lekker op. Thea gaat douchen en Harry maakt de cassette leeg.
We maken de camper weer klaar om te rijden. Maar eerst nog even het afvalwater lozen en de schoonwatertank vullen. Het is hier prima geregeld op deze camperplek in Bergen!
We willen naar het meest noordelijke puntje van de vroegere DDR. Cap Arkona, bij het dorpje Putgarten.
Het is een afwisselende route vanuit Bergen, wat in het midden van het eiland ligt, naar het noorden. Voor het grootste gedeelte van de rit heb je niet het gevoel op een eiland te zijn. Glooiende mais en korenvelden, grote dennen- en beukenbossen. Het lijkt op noord-oost Twente of Limburg. Alleen in de kustplaatsjes merk je duidelijk, dat je op een eiland bent. De kleine rietgedekte huisjes en natuurlijk de haventjes met de vele bootjes.
Langs veel van de wegen staan rijen eikenbomen. En die staan vaak heel dicht aan de weg, of hangen zelfs over de weg heen. Met de camper moeten we regelmatig even stoppen als we een andere camper of grote auto tegenkomen.

Kaap Arkona - Het gebiedsmonument in het noorden van het eiland Rügen.

Het gebiedsmonument Kaap Arkona in het noordoosten van het schiereiland Wittow hoort bij het verder in het noordwesten gelegen Gellort en het kleine vissersdorpje Vitt bij de gemeente Putgarten en is vandaag een landschaps- en natuurreservaat. Kaap Arkona is te bereiken via een smal straatje van Altenkirchen. De weg tussen Altenkirchen en Putgarten is erg smal en u zult regelmatig even moeten stoppen om een tegenligger te laten passeren.
Gelegen in een kloof in de buurt van Kaap Arkona, is het pittoreske vissersdorpje Vitt te vinden. In 1806 liet de voorganger en dichter Ludwig Theobul Kosegarten een kleine achthoekige kapel boven Vitt bouwen voor zijn oeverpreken. Van de vissers, kon niet in het midden van het haringseizoen, verwacht worden, dat ze naar de kerk in Altenkirchen gingen, op zeven kilometer afstand.
Kaap Arkona is een land doordrenkt van geschiedenis. In het tempelfort op Kaap Arkona werd een religieus centrum gebouwd onder de Slaven, opgedragen aan de hoofdgod Swantevit. De vernietiging van de Jaromarsburg en zijn heiligdom in 1168 door de Denen, leidde tot de kerstening van Rügen. Op de plaats van het heiligdom werd de eerste christelijke kerk van Rügen gebouwd, waarvan vandaag niets meer zichtbaar is.

De Kaap Arkona is 46 m hoog, de kasteelmuur is 260 m lang en tot 12 m hoog. Drie torens staan op Kaap Arkona. Veteraan is de zogenaamde Schinkelturm, zijn opvolger is de "nieuwe vuurtoren" en de marinetoren.
Op 5 mei 1826 werd de eerste steen gelegd voor de bouw van een vuurtoren op Kaap Arkona. De beroemde architect Karl Friedrich Schinkel maakte de ontwerpen hiervoor. Een gebouw in Noord-Duitse baksteengotiek op een vierkant grondvlak met drie, iets inspringende, etages en daar bovenop een glazen koepel voor het vuurtorenlicht. Op 1 januari 1828 kon de 21 meter hoge vuurtoren in bedrijf gesteld worden en kon de oude vuurtoren buiten bedrijf gesteld worden. Dit maakt de Schinkel-toren bij Kaap Arkona een van de oudste vuurtorens aan de Baltische kust.
Tegenwoordig herbergt de toren een museum en kan hier getrouwd worden. De hier gesloten huwelijken worden vereeuwigd op een kleine tegel in de grond voor de toren.

De nieuwe vuurtoren, is met een hoogte van 33 meter de hoogste toren op Kaap Arkona, werd voltooid in 1902. De bakstenen toren staat op een granieten voetstuk en is nog steeds in gebruik, maar je zult er geen vuurtorenwachter vinden. Het gemoderniseerde systeem wordt op afstand bestuurd vanuit Stralsund.
Bij de Jaromarsburg staat de derde toren, de marinelager. Het werd ook gebouwd in 1927 in baksteenconstructie en diende als een vuurleidingssysteem. De technische voorzieningen werden in 1945 vernietigd. De Peilturm wordt nu gebruikt als een kunstmuseum en een studio.
Alle drie torens bij Kaap Arkona zijn open voor bezoekers. Vanaf de uitkijkplatforms van alle drie de torens heeft de bezoeker een prachtig panoramisch uitzicht over de Kaap Arkona en het eiland Rügen.

We parkeren onze camper op de parkeerplaats in Putgarten. Putgarten lijkt geheel gevuld met vakantiewoningen, restaurants en souvenirwinkels. Er lijkt iets mis te zijn met de plaatselijke riolering. Bij iedere rioolput waar we voorbijlopen komt een verschrikkelijk vieze geur omhoog. Poepgarten zou vandaag een betere plaatsnaam zijn.
We lopen zo’n 2 km naar Kaap Arkona. Naast de 3 vuurtorens zijn er ook een aantal huizen waarin kunstenaars hun creaties showen en verkopen. Thea is helemaal verrukt door de kunstwerken, die er te zien en te koop zijn. Ze wordt daar heel blij van! Het is een soort voeding voor haar “kunstenaarshart”. Ze huppelt al neuriënd verder. Het is er gezellig druk. Natuurlijk zijn er de nodige eettentjes, terrasjes en restaurants, waar het nu rond etenstijd al aardig vol is.
We lopen terug naar het dorp. Onderweg neemt Harry een heerlijk broodje met zalm. Voor 3 Euro best betaalbaar op zo’n toeristische plek.
We gaan terug naar de camper en rijden via de Deutsche Alleenstrasse naar Wittower Fähre. Met dit veer verlaten we het schiereiland Wittow en komen we weer op het eiland Rügen. We rijden een rondje door het dorpje Schaprode. Hier kun je met de boot naar het eiland Hiddensee.
Dan rijden we via de stad Samtens terug naar de grote brug bij Stralsund, waar we Rügen weer verlaten. We gaan via de snelweg naar Neubrandenburg. Dan gaan we via een grote binnenweg naar Neustrelitz. Thea heeft daar een leuke camperplek aan de haven gevonden.
We komen daar rond 17:00 uur aan. Een prima camperplek met ruime plekken aan de haven en dicht bij het centrum van de stad.
Nadat we wat gegeten en gedronken hebben maken we een wandeling langs de haven en door de stad. Een stad met chique gebouwen. De stad noemt zichzelf ook niet voor niets ‘residenzstadt Neustrelitz’.