Woensdag 15 Mei 2019 – Van Serrières-en-Chautagne naar Virieu-sur-Bourbre.

15 mei 2019 - Virieu, Frankrijk

Om 8 uur uit bed en de dag weer beginnen met koffie en een smoothie!
Dan rijden we even naar de loosplek van de camperplek, waar we de afgelopen dagen zo fijn vertoefd hebben. WC-Cassette en vuilwatertank weer leeg en de schoonwatertank weer tot aan het randje vol. Jullie hadden natuurlijk al begrepen, dat dit hier gratis is.
Dan volgen we de linkeroever van de Rhône (stroomafwaarts gezien) zuidwaarts.
In een klein dorpje aan de Rhône met de eretitel ‘Ville de Fleurie’ zijn gemeentearbeiders bezig om de vergane planten van het vorig jaar door verse te vervangen. We zijn hier duidelijk eerder, voordat de grotere stromen toeristen verwacht worden. Aan de kade liggen rondvaartboten. Nu nog leeg. Dit is het eerste dorpje vandaag, dat er wat uitnodigend uitziet. De meeste dorpjes zijn doods en uitgestorven.
We volgende de route langs de Rhône nog een hele tijd. Bij St-Genix-sur-Guièrs gaat onze route van de Rhône af. Verderop rijden we dan parallel met de Bourbre.
Wanneer we Virieu-sur-Bourbre binnenkomen, zien we de bordjes van de camperplek al. Harry ziet een slager en een bakker. Altijd handig om te weten.
Op de camperplek zijn we de enige bezoekers. De camperplek ligt aan de rand van het dorp. De eerste aanblik is wat ongezellig en direct aan de weg. Harry heeft geen zin om nog verder te rijden, dus blijven we. Dat blijkt toch een heel goede keuze te zijn! We kiezen een plek uit bij het grote wiel van de watermolen. Dat spreekt een Wieldraaijer natuurlijk wel aan.
We lopen het dorpje in en vinden zelfs een kleine supermarkt. Deze is vandaag echter gesloten, maar het is handig om toch de openingstijden even te onthouden. Zoals bijna alle winkels in dorpen en steden in Frankrijk zijn de meeste winkels tussen 12:30 en 15:00 uur gesloten. We kopen een vers stokbroodje bij de bakker en wandelen terug naar de camper voor het middageten.
We ontdekken, dat er naast de watermolen een trapje omhoog gaat en daar komen we op een prachtige picknickplek, die we helemaal voor onszelf hebben. De plek ligt heerlijk in de zon en het waait daar nauwelijks. We blijven daar tot aan het eind van de middag, totdat de bewolking ervoor zorgt, dat het te fris wordt. Ondertussen zijn 3 andere campers bij ons komen staan.
Thea maakt weer een prachtige en heerlijke salade. Onze geplande wandeling naar het kasteel stellen we uit tot morgen. We gaan deze avond al op tijd naar bed.