Vrijdag 7 September 2018 – Van Beckingen naar Bitche.

7 september 2018 - Bitche, Frankrijk

Hoi allemaal.

Rond 8:30 worden we wakker. Een man met een bladblazer en een man op een grasmaaier zijn al druk bezig om alles rond de camperplek netjes te maken.

Wij gaan koffie maken en ontbijten. Dan legen en vullen we weer de tanks. Dat doen we standaard op iedere plek waar het kan, omdat we niet weten of het op de volgende plek wel kan.

Dan rijden we verder langs de Saar naar Völklingen. Thea heeft gelezen, dat je hier een historisch hoogoven bedrijf kan bezoeken. Het staat goed aangegeven en we hebben het snel gevonden. Er is zelfs een camperplek bij, dus kunnen we er prima parkeren.

Zie ook: https://www.toerisme-saarland.nl/Media/Attracties/UNESCO-s-werelderfgoed-de-IJzersmelterij-van-Voelklingen

Dit grote complex staat op de Unesco lijst met wereld erfgoederen. We kopen een kaartje en volgen de rondleiding langs gigantisch grote machines. Op het buitenterrein moeten we een helm dragen. De rondleiding gaat over trappen, door lage gangetjes en langs uitstekende pijpen. Dan voelt een helm wel veilig.

We gaan helemaal naar de top van de hoogovens. Hier zijn de vulopeningen. Er staan regelmatig borden met uitleg van waar de machines en installaties om ons heen voor dienen. We vinden het beide reuze interessant.

Het is bijna drie uur later, wanneer we het terrein weer verlaten.

We rijden verder langs de Saar richting Saarbrücken. Thea zoekt ondertussen uit of de Diesel in Duitsland of Frankrijk goedkoper is. Duitsland is goedkoper, dus tanken we nog even, voor we de grens oversteken.

Een kwartiertje later rijden we Frankrijk binnen. We volgen de aanwijzingen van TomTom en rijden naar een leuke camperplek in Bitche. Aan de voet van een indrukwekkende citadel vinden we een prima plek om de nacht door te brengen.

De plaats staat vooral bekend om de grote citadel. In de 13e eeuw werd op deze plaats een kasteel gebouwd en de verdedigingswerken zijn sindsdien sterk uitgebreid. Tijdens de Frans-Duitse oorlog van 1870 is de citadel niet veroverd. Gedurende acht maanden hebben zo'n 3000 soldaten standgehouden tegenover een overmacht van 20.000 Duitse soldaten. De citadel gaf zich pas over na het bereiken van de wapenstilstand in 1871. Na de oorlog kwam de stad in Duitse handen en bleef dit tot aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Iets ten westen van de plaats ligt Simserhof, een onderdeel van de Maginotlinie. In december 1944 werd de plaats voor het eerst bevrijd door Amerikaanse troepen. Na een Duits tegenoffensief, operatie Nordwind, duurde het tot maart 1945 voordat Bitche definitief werd bevrijd.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitche

Liefs,