Zondag 6 Oktober 2019 – Van Lissabon naar Vila Nova de Milfontes.

6 oktober 2019 - Vila Nova de Milfontes, Portugal

Het is rond 8:00 uur in de morgen, als we wakker worden op onze plek aan de jachthaven in Lissabon. De zon maakt het al heerlijk warm binnen. Er rennen veel joggers langs de camper. Ook zien we de nodige elektrische steps langsrijden. Een verschijnsel dat we meer en meer zien in toeristische steden. Je huurt een step en rijdt ermee totdat de accu leeg is. Dan laat je hem gewoon op die plek staan. ’s-Avonds worden ze door het verhuurbedrijf weer gevonden door de ingebouwde GPS tracker en weer opgehaald en opgeladen om de volgende dag weer verhuurt te worden.

We maken koffie en de camper weer rijklaar.

Dan rijden we wel een half uurtje op grote wegen door Lissabon, voordat we echt buiten de stad zijn. Een gigantische stad dus. We komen onder een heel groot aquaduct door. Uiteindelijk steken we de Taag over via een hele lange brug, de Vasco da Gamabrug, wel 17 km lang hebben we gelezen. Het lijkt of we zo de zee in rijden. Dan verlaten we de snelweg, omdat deze iets verderop in een tolweg overgaat. We willen zoveel mogelijk zien van dit stuk van Portugal en dat gaat het beste vanaf wat kleinere wegen, die door stadjes en dorpjes gaan.

We rijden vele kilometers door kurkeik plantages. Ook zien we plantages met sparren of dennen waar hars van afgetapt wordt. Soms is het landschap vlak wanneer we een rivierdal doorkruizen maar meestal is het heuvelachtig tot rotsachtig. Het meeste oppervlak is bedekt met plantages en akkers, maar er zijn ook grote onbebouwde gebieden, die er meer als een steppe uitzien.

Vanaf een 20 km boven Sines vind ik (Harry) het landschap er wel aantrekkelijk uitzien om te willen wonen. Vlak voor Sines stoppen we even op een uitzichtpunt aan zee. Ik raak in gesprek met een Nederlander, die naast ons heeft geparkeerd. Ze zijn hier ieder jaar in oktober, omdat ze dan het weer het fijnste vinden. Ieder jaar bezoeken ze een ander deel van Portugal. Ze blijven een maandje en zijn dan steeds een aantal dagen achter elkaar in hetzelfde hotel.

Hierna rijden we door het stadje Sines. Niet echt een stadje wat ons uitnodigt om de camper te parkeren en lopend het stadje in te gaan.

We rijden langs de kust verder naar Vila Nova de Milfontes. Hier heeft Thea een camping gevonden, die ons wel aanspreekt. Na de lunch lopen we het stadje in. Leuke winkelstraatjes met kleine winkeltjes er terrasjes. Dat spreekt ons wel aan. Thea koopt een shirt en omslagdoeken in één van de vele boetieks.

We strijken neer op een terrasje naast het kasteel met een prachtig uitzicht over de kust. Als de zon van het terras verdwenen is lopen we weer verder. We lopen nog wat door het stadje en langs de kust maar vinden niet echt een terrasje in de zon om wat te eten.

We lopen terug naar de camper en Thea maakt tapas. Wijn en biertje van de Lidl erbij en dat is ook genieten. Weer een heerlijke dag.