Vrijdag 4 Mei 2018 – Carcasonne en Lagrasse.

4 mei 2018 - Carcassonne, Frankrijk

Lieve vrienden en familie.

We worden ‘s morgens wakker op de camperplek bij Paul en Arlette. We gaan ontbijten en daarna beide een uitgebreide douche nemen. De nieuwe maand is begonnen en dan is het altijd fijn om te douchen. We doen de sanitaire camper stappen. Afvalwater en toilet cassette leegmaken en vers water tanken. Dan rijden we door naar Carcassonne.

We moeten even zoeken voor we een parkeerplaats kunnen vinden voor onze camper. En dan lopen we de historische ommuurde binnenstad in. Op de muur is een tijdelijk bijzonder kunstwerk gemaakt. Wanneer je op een bepaald punt gaat staan dan zie je een soort tunnel van cirkels die op de muren en gebouwen zijn gemaakt. We lopen door de smalle straatjes van de oude stad. Bij alle gebouwen zijn ondertussen souvenirwinkels, restaurants en boetieks gekomen. We mogen niet meer over de stadsmuren lopen. Dat mocht in 2014 nog wel. Ja ook hier heeft de vooruitgang toegeslagen. Na ons bezoek aan de stad lopen we terug naar de camper en nemen we onze lunch.

Dan rijden we door naar een camperplek in Lagrasse. Direct na aankomst lopen we het stadje door om ons te oriënteren. We bezoeken nog even een oud klooster, maar gaan dat verder niet bezichtigen vandaag, omdat het bijna gaat sluiten.

De abdij Sainte-Marie de Lagrasse (ook wel Sainte-Marie d’Orbieu) is een abdij in de gemeente Lagrasse langs de oever van de rivier Orbieu in het departement Aude in de streek Languedoc-Roussillon in het zuiden van Frankrijk. Het was vanaf de stichting in 779 tot de Franse Revolutie een Benedictijnerabdij. Sinds 2004 wordt een deel van het complex weer als kloostergebruikt door de communiteit van de Reguliere Kanunniken van de Moeder Gods (Chanoines Réguliers de la Mère de Dieu). Geschiedenis van de abdij De stichtingsdatum van het oorspronkelijke klooster is niet bekend. In 779 reconstrueerde abt Nimphibius, aartsbisschop van Narbonne het klooster. De abdij stond vanaf dat jaar onder bescherming van Karel de Grote. De interventie van de keizer had een grote invloed op de ontwikkeling van het klooster. Van de 9e tot de 11e eeuw speelde het klooster een vitale rol in het religieuze leven van de Languedoc. Schenkingen van edellieden uit de omgeving versterkten de economische en politieke macht van de abdij in dit deel van Frankrijk. In de 12e en 13e eeuw, de periode waarin de Katharen werden vervolgd, trachtten de abten van het klooster een verzoenende rol te spelen in het conflict en dankzij hun inspanningen sloten de steden Béziers en Carcassonne vrede met de katholieke kerk en de Franse koning. Abt Auger van Cogenx (1279-1309) was een van de belangrijkste bouwheren. Hij was verantwoordelijk voor onder andere de bouw van het abdijpaleis en de bouw van de kapel van Saint-Barthélemy in 1296. In de 13e tot de 18e eeuw wisselden perioden van bloei en verval elkaar af. In de 17e eeuw werd het klooster opgenomen in de congregatie van Saint-Maur (in 1663). In de 18e eeuw werd het klooster gerenoveerd en verrijkt met een in classicistische stijl opgetrokken gebouw, het middelpunt van het nu nog functionerende klooster. In 1796 werd het kloostercomplex gesplitst en verkocht, nadat de laatste 14 monniken het klooster in 1792 al hadden verlaten. Het momenteel voor het publiek toegankelijke gedeelte valt voor het grootste deel samen met de middeleeuwse abdij. Het is nu in het bezit van de Conseil géneral van de Aude en het wordt verhuurd aan de gemeente Lagrasse. Het private gedeelte omvat de gebouwen uit de 18e eeuw, sinds 2004 in gebruik door de communiteit van de Reguliere Kanunniken van de Moeder Gods.

We lopen door de smalle straatjes van het stadje terug naar ons mobiele huis. Liefs, Thea en Harry