Zaterdag 12 Oktober 2019 – Van Alte naar Ameixial.

12 oktober 2019 - Ameixial, Portugal

Nadat we weer op tijd wakker zijn geworden, gegeten en gedronken hebben, lopen we nog even Alte in. We hebben gelezen, dat hier een hoge waterval is en twee bronnen en die willen we wel graag bekijken.
Als Harry vanaf de berg naar beneden kijkt, waar de waterval zou moeten zijn, dan ziet of hoort hij geen water. Een waterval van 12 meter zou toch duidelijk zichtbaar en hoorbaar moeten zijn van deze afstand. Verdacht!
Bij het begin van het pad naar de waterval hangt een briefje, dat er geen water meer uit de waterval komt. Milieuactivisten hebben erbij geschreven dat het komt door de klimaatverandering.
Dan lopen we naar de Fontes (bronnen) bij het dorp. Ook hier komt nog nauwelijks water uit. Een zielig stroompje loopt uit de bron. Ja, dat zal niet genoeg zijn om een 12 meter hoge waterval te voeden!
We maken nog wat foto’s en lopen terug naar de camper.
Vandaag willen we een voor ons onbekend gebied van de Algarve doorkruisen. Om te kunnen bepalen of we daar eventueel een huis zouden willen kopen. Op de routekaart van ons reisverslag is grofweg te zien hoe we gereden hebben. We zien aantrekkelijke stukken maar ook stukken die kaal en dor zijn en waar we absoluut niet zouden willen wonen.
Op het eind van de middag komen we uit op een camperplek in Ameixial. Een Nederlandse camperaar komt ons vertellen dat we hier gratis stroom, water, een toilet en een (koude) douche hebben. We staan op een voetbalveld van gravel. Prima om de avond en nacht door te brengen.