Woensdag 9 Oktober 2019 – Wandeling naar Monchique vanaf Fóia en terug.

9 oktober 2019 - Fóia, Portugal

Rond 8:00 uur schijnt de zon al lekker de camper binnen. Na rustig genoten te hebben van een kop koffie en een smoothie, doen we onze rugzakken op en wandelen we de berg af. Thea heeft een route uitgestippeld op de app Google Maps en die gaan we volgen naar het bergstadje Monchique, zo’n 450 meter lagergelegen dan de plek, waar we de camper hebben staan. We dalen continu en lopen door een prachtig natuurgebied, terwijl we Thea’s route volgen.
Onderweg komen we een herder met zijn schapen tegen. De man geeft ons een hand en probeert ons enthousiast van alles in het Portugees te vertellen.
De weg blijft dalen, totdat we in het knusse centrum van Monchique komen. Het is inmiddels lunchtijd en we strijken neer op een terras op een gezellig pleintje en bestellen wat te eten en te drinken. We nemen alle tijd om van onze maaltijd te genieten.
Dan verlaten we het centrum en bezoeken nog even een Chinese winkel. Vanaf het plein, waar we vertrokken zijn, blijven we omhooglopen. We moeten 450 meter omhoog over een afstand van ongeveer 4,5 Km. We ondervinden dat dit best pittig is, vooral met de brandende zon op ons. Een kleine 2 uur later zijn we weer boven op de berg. Er is een gezellig terras met een Citroën bus als buffet. We trakteren onszelf op een paar koele drankjes en blijven hangen, totdat de zon achter de horizon verdwijnt en het snel koeler wordt.
Het was een sportieve dag.