29 September 2019 – Van Villamartin de la Abadia naar Pontevedra via Santiago de Compostella.

29 september 2019 - Pontevedra, Spanje

Harry is rond 8:00 uur uit bed. De thermometer geeft aan dat het buiten 2 graden is en binnen 7 graden. We staan in een dal en de zon is nog niet over de bergrug heen. Thea heeft moeite om haar warme nestje te verlaten. Dat lukt haar pas na 9:00 uur. Omdat we vandaag 230 Volt hebben gaat Thea een paar smoothies maken. En die gaan we ook gelijk nuttigen, zodat Thea weer nieuwe kan maken.
Het blijft koud in de camper. De thermometer blijft buiten op 9 graden steken en binnen op 14 graden. Pas na 11:30 uur, als de zon over de bergrug komt, loopt de temperatuur snel op.
Rond 12:30 rekenen we af en gaan via het smalle en steile pad weer terug naar de hoofdweg. En we rijden in 1 stuk door naar:

Santiago de Compostella
Santiago de Compostella (in het Castiliaans en Galicisch: Santiago de Compostela en in het Nederlands Sint-Jacob van Compostella ) is een stad in het noordwesten van Spanje. Santiago, dat Sint-Jakobus betekent (Sant Iago), ligt in de comarca Santiago, in de provincie A Coruña in Galicië. De stad heeft circa 100.000 inwoners, waaronder 35.000 studenten, en is de zetel van het Galicische bestuur.
De internationale luchthaven Santiago de Compostela (IATA-code SCQ) ligt tien kilometer ten oosten van de stad en is de belangrijkste luchthaven van Galicië.

Legende
Volgens een legende zou het graf van de apostel Jakobus de Meerdere, een van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Palestina was onthoofd, in een stenen boot zijn gelegd waarin twee van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust, waarna het dode lichaam werd begraven in de berg Libredón. Over het graf verrees een machtige basiliek.
De kerkelijke feestdag van de apostel Jacobus is op 25 juli. Hij is de patroonheilige van Spanje (in het bijzonder van Galicië en Santiago de Compostella). Op die dag is het dan ook groot feest in Santiago de Compostella.
Op 24 juli 2013 vond - aan de vooravond van dit feest - een ernstige treinramp plaats nabij het station van Santiago de Compostella. De jaarlijkse feestelijkheden werden voor 2013 dan ook geheel afgelast.

Naam
De stad heet officieel kortweg Santiago, maar er zijn nog veel meer steden die zo heten. Compostella is een toevoeging, die vooral wordt gebruikt als men de stad als bedevaartsoord beschouwt. De gecombineerde naam 'Santiago de Compostella' kan dan ook worden vertaald als: 'Santiago, bijgenaamd Compostella'.
Vaak wordt gezegd dat de toevoeging komt van Campus Stellae (Sterrenveld), vanwege de ster die, volgens de overlevering, het gebeente van Jakobus op deze plaats heeft aangewezen. Een betere verklaring is dat de naam is afgeleid van het Latijnse compos[i]tum of in het plaatselijke Latijn composita tella, wat wijst naar een begraafplaats of kerkhof. Bij archeologische opgravingen tussen 1946 en 1959 werd inderdaad een Romeinse necropool gevonden.
De Taalunie schrijft voor dat de bijnaam in het Nederlands met een dubbele L wordt geschreven. Plaatselijk schrijft men maar een L.

Bedevaartsoord

Santiago de Compostella is een van de belangrijkste christelijke bedevaartsoorden. Pelgrims uit heel Europa eindigen hier hun voettocht. Deze voettocht noemt men de Camino de Santiago (De weg van Santiago). De pelgrims op weg naar Santiago zijn herkenbaar aan de sint-jakobsschelp, het teken van de heilige Jakob. De schelp heet in het Latijn Pecten jacobaeus, in het Duits Pilgermuschel (pelgrimsschelp) of Jakobsmuschel en in het Frans coquille Saint-Jacques. De schelp wordt gedragen met de sluiting naar boven (in tegenstelling tot de schelp van oliemaatschappij Shell). Dit dier wordt langs de Galicische kust gekweekt (de kwekers zeggen niet precies waar, om diefstal te voorkomen) en is onder de naam vieira in de Galicische restaurants een gewilde delicatesse. De weg naar Santiago (in het Spaans ook wel 'el camino'; de weg genoemd) kent veel van deze tradities. Zo laten pelgrims een van huis meegenomen steen achter bij Cruz de Ferro waarmee ze symbolisch hun zonden van zich afleggen en (letterlijk) verlicht hun weg vervolgen.

Bezienswaardigheden

Plaza del Obradoiro
De Plaza del Obradoiro, vernoemd naar de voorgevel van de kathedraal, is het hart van Santiago de Compostella en wordt omringd door:
In het oosten: la Catedral (kathedraal)
In het westen: el Palacio de Rajoy
In het noorden: el Hostal de los Reyes Católicos
In het zuiden: el Colegio de San Jerónimo

Kathedraal
De façade van de kathedraal is barok van de 18e eeuw. De voorgevel wordt Obradoiro genoemd, dat is: Gouden werk. Ook in het Castiliaans wordt vanouds deze Galicische naam gebruikt.
In de deur aan de rechterzijde staat het standbeeld van María Salomé, en aan de linkerzijde de vader van Santiago Zebedeüs. Vanaf de balustrade ziet men aan de linkerzijde Santa Susana en San Juan en op de rechterzijde Santa Bárbara en Santiago el Menor. Het gebouw aan de rechterkant is het klooster. Aan de linkerkant, el Pazo de Xelmírez, 12e eeuw. Zie ook Kathedraal van Santiago de Compostella.

Hostal de los Reyes Católicos
Dit vijfsterrenhotel is thans een parador (staatshotel). Hostal is in de classificatie van het ministerie van toerisme een eenvoudig hotel, dus de naam is in dat opzicht niet correct.

Pazo de Raxoi
Het bisschoppelijk paleis uit de 18e eeuw. Thans het gemeentehuis.

Colexio de San Xerome
Nu een rectoraat. Gesticht door de aartsbisschop Alonso III de Fonseca in de 16e eeuw voor arme studenten.

Pazo de Xelmírez
12e tot 13e eeuw, belangrijk monument van de romaanse burgerlijke bouwkunst.

Plaza de Abastos
Markt van Abastos. Een van de vijf grootste van Spanje en het tweede meest bezochte monument van de stad.

Plaza de la Azabachería o Inmaculada
Noordfaçade van de kathedraal of de Azabachería San Martín Pinario
Benedictijnse abdij van de elfde eeuw. Het huidige bouwwerk is barok.

Plaza de la Quintana
Noemt men ook Los Literarios. Casa de la Parra

San Martín Pinario
Voormalig klooster, dateert uit de 18de eeuw, met gelijknamige kerk.
In 1985 werd het oude deel van de stad door de UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

Onderweg begint het te regenen. We parkeren de camper bij een groot sportcomplex. We nemen de tijd om te lunchen en af te wassen. Dan lopen we rond 16:00 uur de stad in. Het is inmiddels gelukkig droog geworden, maar het miezert nog wel een beetje. Google Maps brengt ons binnen een half uur naar de kathedraal. Het einddoel van de Pelgrimsroute. Hier laat iedereen zich op de foto zetten met de bekende kathedraal op de achtergrond. Het is wel bijzonder om te zien wat zich hier allemaal afspeelt.
Het is inmiddels tegen 18:00 uur en het is zondagmiddag. Alleen de souvenirshops, bakkers en restaurantjes zijn open. Samen met het miezerige weer is het niet echt uitnodigend om lang in de stad te blijven. We lopen terug naar de camper.
Thea zoekt een camperplek uit wat ten zuiden van Santiago de Compostella. En wel in Pontevedra. Daar besluiten we de nacht door te brengen.

1. Arjan:
    30 september 2019
    Super om jullie verslagen te volgen, heel veel plezier op jullie reis
  2. Thea Selten:
    30 september 2019