Dinsdag 1 Oktober 2019 – Nog een dagje Porto.

1 oktober 2019 - Porto, Portugal

We hadden er niet aan gedacht dat Portugal in een andere tijdzone ligt. Vandaar dat het om 8:00 nog zo donker was. Nu hebben we onze klok bijgesteld en is het om 8:00 al licht. Het heeft vannacht geregend. Nu zien we aan de overkant van de rivier de zon al doorbreken.
We hebben besloten nog een dagje in Porto te blijven. Er is hier zoveel te zien.
Nadat we koffie hebben gedronken, doen we de camper op slot en wandelen naar het voetveer. We laten ons naar de overkant brengen. De bemanning van de boot is heel vriendelijk. Ze helpen een paar oudere mannen om hun fiets aan en van boord te brengen. Het water staat heel laag vanmorgen. We moeten stijl omhoogklimmen om de kade te bereiken.
We lopen naar het centrum van de oude stad. Dat ligt op een heuvel en we moeten behoorlijk klimmen om daar te komen. We slenteren door oude straatjes, over pleinen en door plantsoenen. Er is hier zoveel moois te zien.
Rond lunchtijd strijken we neer op een terrasje en bestellen iets te eten en te drinken. Dan vervolgen we onze zwerftocht door deze prachtige stad. We bezoeken kerken en andere gebouwen, waar we in mogen. In een groot militair complex worden we naar buiten gestuurd, omdat we daar niet in mogen.
Af en toe komen we op plekken, waar we de dag ervoor ook al geweest zijn. Doch meestal is onze route voor vandaag verschillend met gisteren.
We gaan op zoek naar de grote kathedraal, de Sé van Porto. Na wat zoeken gaan we bij de fontein op het plein ervoor zitten. Een Nederlandse reisleider verteld zijn verhaal over de geschiedenis van de stad en de kathedraal aan een groepje Nederlandse fietsers. En wij luisteren even mee.
Dan kopen we een kaartje, om de kathedraal en het ernaast gelegen bisschoppelijk paleis te mogen bezichtigen. Ze zijn beide erg indrukwekkend en we maken veel foto’s. Vanaf de toren van de kathedraal hebben we een geweldig uitzicht over de stad en de rivier.
Van de gids hebben we gehoord dat er in de straat beneden de kathedraal een leuk authentiek buurtcafé is. Daar wil Harry wel naar toe. We nemen plaats op het terras en bestellen wat te drinken.  Ja, hier komen hoofdzakelijk buurtbewoners. Iedereen lijkt elkaar te kennen. Om er met de auto te kunnen komen moet je een hele steile straat op en af. Een tegenligger rijdt gewoon van de naastgelegen trap af!
Na dit cafébezoek lopen we naar de grote stalen brug. Vandaag lopen we op het bovenste niveau naar de overkant. In de verte zien we een soortgelijke brug liggen, waar we over gelezen hebben.
Aan de overkant van de rivier gaan we met een kabelbaan naar beneden. We zoeken een terrasje op, waar we een grote kan Sangria bestellen en leegdrinken. Thea heeft kaartjes gekregen voor een Port proeverij. Dat wordt ons laatste doel voor vandaag. De Port smaakt prima. Maar wij kopen er geen fles van. Hij is erg duur en we denken niet, dat wij het verschil proeven met een fles van de Lidl.
Het is inmiddels donker geworden. We maken nog wat foto’s en lopen dan terug naar de camper.
We hebben vandaag weer heel veel mooie dingen gezien!

1. Marc:
    2 oktober 2019
    Aan de foto's te zien en de verslagen te lezen lijkt het een fantastische reis en ervaring te worden , geniet er nog fijn van !😎
  2. Thea en Harry:
    2 oktober 2019
    Hoi Marc.

We genieten er zeker van.

Liefs,

Thea en Harry